Groszki

ROK SZKOLNY 2017-2018

 

To my…GROSZKI.

      Prezentujemy się na stronie „Borowiaczka” już po raz trzeci, gdyż jesteśmy teraz w grupie 5,6-latków. W tym roku jest nas więcej, ponieważ od września przyłączyło się do nas sześcioro nowych Groszków: jedna koleżanka i pięć kolegów. Teraz naszagrupa jest 24-osobowa:należy do niej 6 dziewczynek i aż 18 chłopców. W tym wyjątkowym roku, kiedy nasze Przedszkole przechodzi modernizację, mamy swoją salę w Gminnym Ośrodku Kultury. Naszymi sąsiadami są „Biedronki”. Jest nam tu bardzo dobrze!

 
 IMG_9376

 Nowe dzieci, nowe miejsce, sala, zabawki, pani woźna – Pani Ela, fajne miejsce do zabaw na dworze, śniadania, które przynosimy z domu i smaczne obiadki, które codziennie do nas przyjeżdżają z restauracji „Pod Sosną”…Wszystko jest inne, ale to sprawia, że jest w tym roku jeszcze ciekawiej!!! Na pasowaniu prezentowaliśmy się naszą grupową piosenką: „Owies, groszek, jęczmień też…, ale w tym roku poznaliśmy też ciekawy wierszyk o groszku. Utrwala on naszą wiedzę o światłach sygnalizatora świetlnego i przypomina, na jakim kolorze światła możemy bezpiecznie przechodzić na drugą stronę jezdni – oczywiście, że na ZIELONYM (naszym ulubionym).

Warto się z nim zapoznać – prezentujemy go poniżej.

GROSZEK – Bogumił Zając


Przyszła wiosna, koniec chłodu
Malarz wkroczył do ogrodu
– Wszystko blade, niedojrzałe
Farby swoje dziś zabrałem
Więc kolorów trochę dodam
Lubię barwy mieć w ogrodach
Groszek wtrącił swe trzy grosze:
– Na zielono bardzo proszę!

I marchewka trochę biała:
– Na pomarańcz ja bym chciała
Pan pomidor wciąż zielony:
– Dojrzeć chcę i być czerwony
Groszek wtrącił swe trzy grosze:
– Na zielono bardzo proszę!

Słodkim głosem gruszka prosi:
– Żółty chcę na sobie nosić.
Winogrona zgodnym chórem:
– Fioletową chcemy skórę!
Groszek wtrącił swe trzy grosze:
– Na zielono bardzo proszę!

– Oj niemądry, oj głupiutki!
Takie są niewiedzy skutki
Spójrz w lusterko z każdej strony
Przecież jesteś już zielony!

Ten sam groszek wziął cytrynę
(choć ta miała kwaśną minę)
Z pomidorem wymyślili
– Światła z siebie ustawili

Najpierw groszek – na swej głowie
Ma cytrynę – samo zdrowie
Pan pomidor siadł na szczycie,
Tu czerwony zobaczycie
Pierwszy się odezwał groszek:
– Na zielonym jeździć proszę!

A cytryna rozkrzyczana:
-Teraz żółte, będzie zmiana!
Mówi czerwień pomidora:
– Nie przejedziesz, stójże, hola!
Groszek wtrącił swe trzy grosze:

– Na zielonym, bardzo proszę!!!


DRODZY Rodzice  :-) 

W każdym kolejnym miesiącu tego roku szkolnego w naszej zakładce ukazywać się będą dla Was comiesięczne tematy kompleksowe, które chcemy rozwijać z dziećmi poprzez pracę, naukę i zabawę w przedszkolu. Dodatkowo znajdziecie propozycje zabaw do domu. Będą one wiązały się z którymś z aktualnie omawianych tematów kompleksowych danego miesiąca lub wyznaczały inną ważną umiejętność, którą w ostatnim czasie ćwiczymy. Niech to będzie dla Was dodatkowy pomysł na spędzenie razem miło czasu, na frajdę wspólnej działalności rodzica z dzieckiem, na doskonalenie umiejętności, którą właśnie kształtuje u siebie Wasz Maluch. Bawcie się razem, a jednocześnie czerpcie z tego korzyści  – pogłębiajcie swoją relację i wspomagajcie radosną zabawą rozwój dziecka! :-) Powodzenia  😛

 

Grupa dzieci 5,6-letnich: „GROSZKI”

 

MAJ

   Tematy kompleksowe na maj:

I. Jestem Polakiem i Europejczykiem.

II. Łąka wiosną.

III. Moi Rodzice.

Wprowadzanie kolejnych liter: ż, Ż; h, H.

 

Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie    0 – 10.

 

Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.

 

Rozwijanie orientacji przestrzennej.

Doskonalenie umiejętności czytania.

 


KWIECIEŃ

 

Tematy kompleksowe na kwiecień:

  1. 1. Gdzie jest wiosna?
  2. 2. Przyjaciele przyrody – dbamy o Ziemię.

 

  • Wprowadzanie kolejnych liter: ł, Ł; j, J; f, F.
  • Zapoznanie z cyfrą i liczbą 10; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 0 – 10.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w   zakresie 10 na temat znanych dzieciom sytuacji.
  • Rozwijanie umiejętności szeregowania i klasyfikowania przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.

 

 


 

MARZEC

Tematy kompleksowe na marzec:

  1. I. Tak mija nam czas.
  2. II. W świecie zwierząt – zwierzęta egzotyczne (dzikie)
  3.  III.  Marcowa pogoda.
  4. IV. Koszyczek dobrych życzeń.
    ( temat realizowany przez dwa tygodnie)

 

Wprowadzanie kolejnych liter: w,W; p,P; z,Z; u,U; c,C.
Zapoznanie z cyfrą i liczbą 8 i 9; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 0 – 9.
Zapoznanie z figurą geometryczną: owal.
Wprowadzanie kolejnych znaków matematycznych:  „ + ” i „ – ”.
Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.


GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe na grudzień:

    I.Prezent dla świętego Mikołaja.

    II.Czar Bożego Narodzenia (temat realizowany przez dwa tygodnie).

 

Wprowadzanie kolejnych liter: l,L; y,Y; r,R.
Zapoznanie z cyfrą i liczbą 6; posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
w zakresie 1 – 6.
Zapoznanie z figurą geometryczną: trójkąt.

 

 

Grudzień jest bardzo specyficznym miesiącem, odmiennym od wszystkich innych
w roku. To czas, kiedy przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia
i z utęsknieniem oraz  zniecierpliwieniem czekamy na nie. Grudzień, to czas adwentu. Zachęcam więc, aby całymi Rodzinami uczęszczać na roraty, na których dzieci codziennie losują żłobek z Dzieciątkiem, który zabierają na jeden dzień do domu. Aby uczestniczyć w losowaniu, należy do koszyka wrzucić kartkę z imieniem i nazwiskiem dziecka oraz podać wiek i nazwę przedszkolnej grupy.

Zachęcam też Rodziców do wspierania naszego „Groszkowego” wysiłku, w realizacji zadań wynikających z adwentowego kalendarza. Poniżej zamieszczone są zadania na poszczególne dni adwentu. Entuzjazm dziecka ze wspólnie przeżywanej aktywności oraz czas spędzony na rodzinnych przygotowaniach świątecznych, pozwoli dziecku lepiej poznać i zapamiętać tradycje i zwyczaje wiążące się ze Świętami, a wykonywane przy okazji czynności manualne doskonale wpłyną na usprawnienie precyzji dłoni.
Będzie to też doskonała okazja do przeżywania i wyrażania własnych uczuć.

Czar Świąt Bożego Narodzenia, przeżywanych w cieple i blasku rodzinnego domu, zostaje w sercu i wspomnieniach dziecka
na całe życie!

 

 

„GROSZKOWY” KALENDARZ ADWENTOWY

3 grudnia – I niedziela Adwentu:
przeczytaj z Rodzicami lub sam, fragment Pisma Świętego o Zwiastowaniu;
4 grudnia:
zrezygnuj z jedzenia słodyczy;
5 grudnia:
pomódl się w intencji koleżanki lub kolegi, z którym trudno Ci żyć w zgodzie;
6 grudnia:
poświęć swój czas osobie, która może czuć się samotna;
7 grudnia:
podziel się z kimś tym, czym możesz;
8 grudnia:
zadbaj o porządek wokół siebie;
9 grudnia:
postaraj się zrobić jakiś dobry uczynek swoim Rodzicom lub rodzeństwu;

10 grudnia – II niedziela Adwentu:
we wspólnej modlitwie podziękujcie za Waszą Rodzinę:
11 grudnia:
zrezygnuj z oglądania telewizji;
12 grudnia:
pomódl się za dusze cierpiące w czyśćcu:
13 grudnia:
znajdź powód, aby podziękować za coś każdemu z domowników:
14 grudnia:
narysuj coś dla osoby bliskiej Twojemu sercu:
15 grudnia:
postaraj się nie grymasić, ale wszystko przyjmuj z radością:
16 grudnia:
pomódl się w intencji swoich najbliższych;

17 grudnia – III niedziela Adwentu:
podziękuj Bogu za kapłanów, siostry zakonne i misjonarzy;
18 grudnia:
zrezygnuj z korzystania z komputera;
19 grudnia:
pomódl się w intencji dzieci nienarodzonych i rodzin oczekujących dziecka;

20 grudnia:
okaż swojej Babci i Dziadkowi jak bardzo Ich kochasz;
21 grudnia:
zadbaj o jakieś zwierzątko;
22 grudnia:
uśmiechaj się do ludzi, których spotkasz;
23 grudnia:
pomóż Mamie w pracach domowych;
24 grudnia – IV niedziela Adwentu/WIGILIA:
podziękuj Jezusowi, że narodził się dla Ciebie;
25 grudnia – DZIEŃ BOŻEGO NARODZENIA:
gratulujemy dobrze przeżytego adwentu!!!

PIĘKNEGO PRZEŻYWANIA ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA

 


 

LISTOPAD 2017r.

 

       W miesiącu listopadzie grupa: „Groszki” będzie realizować treści programowe wychowania przedszkolnego, związane z następującymi tematami kompleksowymi:

I.Moja rodzina – ciągłość pokoleniowa w rodzinie.

Bardzo proszę o pomoc w realizacji tego zagadnienia: o zapoznanie dzieci
z historią swojej rodziny, z jej korzeniami…
Miesiąc listopad, w którym wspominamy szczególnie tych, którzy już odeszli, bardzo temu sprzyja. Pooglądajmy razem z dzieckiem rodzinne albumy, odwiedźmy groby naszych przodków, itp.
Pragnę też zachęcić do wspólnego wykonania „drzewa genealogicznego” swojej rodziny. Chociaż nazwa sugeruje formę drzewa, to realizacja plastyczna zależna jest tylko od pomysłowości Państwa. Zapewniam, że wykonanie tego zadania sprawi Państwu wiele satysfakcji i pozwoli spędzić więcej czasu z dzieckiem. Dziecko dzięki tej wspólnej pracy, będzie umiało wymienić członków swojej rodziny, opowiedzieć o zawodach swoich rodziców, podać powiązania, które między członkami rodziny panują. Drzewo genealogiczne bardzo obrazowo ukaże ciągłość pokoleniową naszej rodziny i jej znaczenie w tworzeniu wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji, miłości oraz wzajemnej trosce i pomocy.

Macie Państwo okazję utworzyć drzewo genealogiczne swojej rodziny.

Jeśli będą się chcieli Państwo pochwalić swoimi DZIEŁAMI – czekam na nie do 15 stycznia 2018r. Wtenczas  zobaczymy, kto i w jaki sposób skorzystał z mojej zachęty. Może będą nagrody!?

 

II. Mój kraj nad Wisłą, moja Ojczyzna – Polska.

III. Bory Tucholskie moim regionem.

IV. Jesienna szaruga.

W listopadzie poznamy litery: i, I; t,T; d,D; k,K ; cyfrę 5 oraz figurę geometrycznąprostokąt.

Będziemy utrwalać wcześniej poznane cyfry, litery i figury geometryczne oraz prowadzić ćwiczenia w dzieleniu wyrazów na sylaby i głoski.
Dalej też będzie prowadzona diagnoza dziecka 6-letniego oraz indywidualna praca z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.


 

 

MIKOŁAJKI


 

 

 

JEZUSEK U GROSZKÓW


PIERWSZY ŚNIEG

 

 


 

POLSKA

 


DZIEŃ ZADUSZNY

 

 


 AEUROBIK


 

RATOWNIK MEDYCZNY


PLAC ZABAW PRZY KOŚCIELE


PEREGRYNACJA MATKI BOŻEJ FATIMSKIEJ


JESIEŃ


Litera „A” jak „aparat”  – pozujemy do zdjęć

 


Sałatka jarzynowa, dzień chłopaka


W sadzie i w ogrodzie

 


 

Zabawy na świeżym powietrzu – plac zabaw na Osiedlu Młodych 


PIERWSZY WSPÓLNY SPACER – LODY

 

 




WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

wzor-borowiacki IMG_5457

 

Grupa dzieci 4,5-letnich: „Groszki”.

      Jesteśmy o rok starsi, a więc już nie najmłodsi! Powrót do przedszkola po wakacjach nie jest dla nas tak niepokojący jak rok temu, gdyż wiemy, że tutaj znowu spotkamy się z koleżankami i kolegami, i będziemy ciekawie spędzać czas.Po wakacjach przeprowadziliśmy się do innej sali – sporo mniejszej, dlatego jest nas w grupie 19: 12 dzieci to 5-latki i 7 dzieci 4-latki. Było nam trochę smutno, bo 6 najmłodszych „Groszków” pożegnało się z naszą grupą, ale doszły do nas 3 nowe „Groszki”, które przywitaliśmy z radością.

Dziewczynki u nas są mniejszością – tylko 6 dziewczynek w grupie. W końcu groszek, to chłopak (jest rodzaju męskiego)!

Oto słowa naszej grupowej piosenki, którą przedstawialiśmy się podczas tegorocznego Pasowania na Przedszkolaka – Borowiaka. 

Owies, groszek, jęczmień.

 

Ref. Owies, groszek, jęczmień też,                           rośnie w polu –  to już wiesz. 

          Ale czy ktokolwiek wie, jak to                           wszystko dzieje się.

Rolnik musi ziarno siać, potem trochę czasu ma. Tupie nogą, klaszcze w dłoń i ogląda ziemię swą.

Ref. Owies, groszek…

Rolnik musi wodę lać, potem trochę czasu ma.Tupie nogą, klaszcze w dłoń i ogląda ziemię swą.

Ref. Owies, groszek…

Rolnik musi chwasty rwać, potem trochę czasu ma.Tupie nogą, klaszcze w dłoń i ogląda ziemię swą.

 Ref. Owies, groszek…

Rolnik w końcu zbiera plon, potem trochę czasu ma. Tupie nogą, klaszcze w dłoń i ogląda ziemię swą.

 

(Uwaga, po ostatniej zwrotce trochę inny refren)
Ref. Owies, groszek, jęczmień też,               rośnie w polu – to już wiesz,
Teraz każdy z nas już wie, jak           to wszystko dzieje się.

 

 

 


 

PIKNIK RODZINNY

 

 


 

ZAJĘCIE OTWARTE

We wtorek, 14 marca b.r., odbyło się w grupie „Groszków” zajęcie otwarte
z udziałem Rodziców. Tym razem odbywało się ono w godzinach popołudniowych i miało formę warsztatów edukacyjnych, przybliżających od strony praktycznej Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, jako jeszcze jednego sposobu stymulowania rozwoju dziecka w przedszkolu i w domu.
Rodzice wcześniej, w trzech kolejnych numerach gazetki: „Nowinki z Borowiaczka”, zostali zapoznani z teoretycznymi założeniami metody,
z korzyściami, które daje jej stosowanie oraz  listą potrzeb człowieka, których realizacja jest możliwa poprzez metodę Ruchu Rozwijającego. Teraz przyszła pora na praktykę, czyli konkretne zabawy Rodzica z dzieckiem, stąd temat spotkania: Rodzinne baraszkowanie.

Poza wieloma celami, które podczas tego spotkania miały być osiągnięte, najbardziej widoczna była radość i przyjemność, którą dziecku dawał bliski kontakt z Rodzicem oraz to, że był to czas, który dzieci i Rodzice mieli wyłącznie dla siebie!!! Zadowolenie było widoczne na twarzach uczestników, jak również było słyszalne poprzez głośny, autentyczny i tak bardzo naturalny chichot rozbawionych dzieci.

Dziękuję za udział w zajęciu i mam nadzieję, że nie będą Państwo uważać tego czasu za zmarnowany.

Może to spotkanie wywoła jeszcze większe zainteresowanie metodą Weroniki Sherborne.

Uwierzcie – NAPRAWDĘ WARTO!!!

 

 

 


 

KRAKÓW

 

 

 


 

BAL PRZEBIERAŃCÓW

 

 

 

 


Pieczenie pierniczków


Groszki w bibliotece


Dzień Misia


 

Pieczenie ciasta


 

Spotkanie z policjantem


 

Z wizytą u krawcowej

 

W tym tygodniu dzieci z grupy „Groszki”, w ramach tematu kompleksowego: „Tańcowała igła z nitką”, poznawały na zajęciach zawód krawcowej. Aby pogłębić wiedzę i przyjrzeć się z bliska pracy krawcowej 12 października wybrały się na wycieczkę do pracowni krawieckiej pani Sylwii Mani.
Pani krawcowa przywitała nas serdecznie z nieodzownym atrybutem krawcowej na szyi – miarą krawiecką .
Dzieci z zaciekawieniem obserwowały, jak pani Sylwia wybiera model wzoru
z katalogu modowego, przygotowuje  modełko z papieru, które obrysowuje specjalnym mydełkiem krawieckim na materiale, a następnie, specjalnymi  nożycami krawieckimi, kroi materiał wg odrysowanego wzoru. Następnie przenieśliśmy się do stanowiska z maszynami, przy których najpierw wykrój bluzy został obrzucony na overlocku, a następnie zszyty na maszynie. „Groszki” poznały różne przybory i maszyny krawieckie, m.in. też taką, na której szyto wiele lat temu. Bardzo podobała się ona dzieciom, bo żeby na niej coś uszyć, trzeba było…pedałować nogą!  Była też maszyna, która sama wyszywała kwiatka. Niektóre dzieci z naszej grupy były już wcześniej w zakładzie pani Sylwii, m.in.: w celu wyhaftowania imionka na ręczniku do przedszkola.
Pani Sylwia w swoim zakładzie ma też stoisko pasmanteryjne. Przedszkolaki były urzeczone zaczarowanym światem kolorowych nitek, wełen, wstążek, zatrzasków, zamków i guziczków. Większość dzieci: zarówno dziewczynek jak i chłopców, chciało tego dnia zostać krawcem lub krawcową. Cała grupa przekonała się, jak potrzebna
i pożyteczna jest praca krawcowej.

W podziękowaniu za ciekawe spotkanie dzieci wręczyły pani Sylwii medal krawcowej i specjalnie przygotowane podziękowanie.

 

 

 

 

 

 



 

 

„GROSZKI”: 3,4 – LATKI

Jestem sobie mały groszek, zjedz mnie bez wahania. Nie mam nóżek, ani rączek, jestem tu do smakowania. 
Jestem mały, zielony,
okrąglutki, zjedz mnie z chęcią, człowieku milutki, żebyś był bardzo zdrowiutki!

IMG_9864

  Jesteśmy grupą dzieci 3,4-letnich. Wszystkie „Groszki” swoją przygodę z przedszkolem rozpoczęły w tym roku szkolnym. Nasza grupa liczy 24 dzieci: 15 dzieci to 3-latki, a 9 wychowanków to 4-latki. W naszej grupie jest 8 dziewczynek i 16 chłopców. Wrzesień dla nas nie był łatwy, bo bardzo tęskniliśmy za naszymi rodzicami i zużyliśmy duuużo chusteczek… Wszystko zmieniło się jednak jeszcze przed pierwszą przedszkolna uroczystością – PASOWANIEM – na którą po raz pierwszy założyliśmy stroje borowiackie. Bardzo dokładnie się sobie w nich przyglądaliśmy i bardzo pięknie zaprezentowaliśmy, recytując nasz grupowy wierszyk. Nie wystraszyła nas nawet „Duża sala”, na której wszyscy się zebraliśmy, ani Goście, a nawet ołówek do pasowania, bo mogliśmy go obejrzeć już wcześniej. Nikt nie płakał! Wszyscy byliśmy bardzo dzielni i niesamowicie grzeczni. Teraz już jesteśmy prawdziwymi Przedszkolakami – Borowiakami, którzy pragną razem bawić się, śpiewać, tańczyć, rysować, malować…,tzn. rozwijać swoje pasje i poznawać świat!

 


MALI ODKRYWCY POZNAJĄ….. OPTYKĘ 😉 


      Dzień Babci i Dziadka w grupie „Groszków” odbył się w poniedziałek,
15 lutego 2016r. Nasza grupa rozpoczęła przedszkolne świętowanie z Babciami i Dziadkami.

W naszej grupie była to pierwsza tak poważna Uroczystość, podczas której pełniliśmy rolę gospodarzy. Bardzo zależało nam, żeby tak zacnych i kochanych Gości dobrze przyjąć. Jednak przygotowania utrudniał nam bardzo chorobowy sezon, który dosyć sporo „Groszków” na dłuższy czas wyłączył z życia przedszkolnego.

Uroczystość pomogli nam przygotować Rodzice, którzy najpierw wzięli udział
w zajęciu otwartym, na którym, m.in. wspólnie upiekliśmy kruche ciasteczka dla Babć i Dziadków w kształcie kwiatków i serduszek. Chętne Mamy – Panie: Alina Puchalska, Danka Andrearczyk i Wioletta Konwalska upiekły też pyszne ciasta. Natomiast Panie: Wioletta Konwalska, Anna Rzońca i Mirosława Warczak bardzo aktywnie pomagały nam w przygotowaniach Uroczystości i w sprzątaniu po niej.
Tym Mamusiom baaardzo DZIĘKUJEMY. :-) 

„Groszki zaprezentowały się przed niezwykle sympatyczną publicznością w przygotowanym programie artystycznym, z którym wystąpiły na dużej sali. Natomiast poczęstunek miał miejsce w naszej sali, czyli w groszkowej kawiarence.

Była to bardzo miła Uroczystość, która długo zostanie w naszych sercach i pamięci.


ZAJĘCIE OTWARTE

 

12 lutego 2016r. w grupie „Groszków” odbyło się tzw. zajęcie otwarte, czyli zajęcie, w którym mogą wziąć udział rodzice. Taki rodzaj zajęć umożliwia  rodzicom obserwację swojego dziecka w środowisku przedszkolnym: jego aktywność, zachowanie w grupie, relacje z innymi dziećmi i z nauczycielką.
Jednym z głównych celów tego spotkania było wspólne przygotowanie poczęstunku
w postaci kruchych ciasteczek na grupową  uroczystość z okazji dnia Babci i Dziadka, ale również wzmacnianie więzi między dzieckiem, a rodzicem poprzez wspólne uczestniczenie zabawach i zadaniach oraz  integrowanie grupy rodziców. Obecni na zajęciu Goście ( jeden Tata, sześć Mamuś i jedna Pani Dyrektor) mogli też poznać,
w jaki sposób odbywa się rozbudzanie motywacji dziecka do czytania oraz kształtowanie umiejętności rozpoznawania swego imienia i imion innych osób
z grupy, poprzez zabawy prowadzone według Odimiennej Metody Nauki Czytania
dr Ireny Majchrzak.
Zajęcia te, pozwoliły rodzicom lepiej poznać swoje dzieci, umożliwiły też zdobycie nowych doświadczeń (niektórzy piekli ciasteczka po raz pierwszy!), a także dały nam wszystkim dużo radości i satysfakcji z dobrze wykonanego zadania i mile spędzonego czasu.

Dziękuję tym Rodzicom, którzy tak potrafili sobie zorganizować czas,
żeby z nami być i ofiarować nam swój cenny czas.
Dziękuję też za profesjonalne przygotowanie (kapcie, fartuszki, foremki).
Postawa Rodziców zachęca, aby to kiedyś powtórzyć.


 

MAŁY MEDYK

 

Podczas zajęć z cyklu: „Mały Medyk” dzieci uczą się zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. „Groszki” wiedzą już, jak wezwać pomoc – znają numer 112. Dowiedziały się, jak należy pomóc osobie poszkodowanej. Poznały pozycję boczną, tzw. pozycję bezpieczną, w jakiej należy ułożyć osobę poszkodowaną. Słuchały też stetoskopem bicia swego serca. Ćwiczyły również na fantomie masaż serca i sztuczne oddychanie, a na ostatnich zajęciach poznały również sposób działania i zastosowanie defibrylatora, który obsługiwały zgodnie z podawanymi słownymi wskazówkami. Dzieci przekonały się, że urządzenie o tak trudnej nazwie, wcale nie jest trudne w obsłudze i nie należy się bać jego użycia.
Zastosowanie tego sprzętu w uzasadnionym przypadku może komuś uratować życie.


PIECZENIE PIERNICZKÓW

 

      Przygotowując się do Świąt Bożego Narodzenia „Groszki” postanowiły wypróbować swoje  talenty kulinarne. W dniu 17 grudnia 2015r. – dzień przed przedszkolną Wigilią, piekliśmy świąteczne pierniczki. Dzieci poszerzały doświadczenia i rozwijały swe umiejętności manualne: ugniatały, wałkowały, wycinały foremkami różne kształty pierniczków, układały je na blaszkach, robiły dziurki w pierniczkach (do sznureczka), a następnie obserwowały proces ich pieczenia. Zapach roznosił się po całym przedszkolu. Podczas pieczenia się pierniczków, „Groszki” słuchały bajki pt.: „Jaś i Małgosia”.
Po wystudzeniu się pierniczków, dzieci malowały je lukrem i ozdabiały różnego rodzaju posypkami. Część gotowych pierniczków została odłożona na przedszkolną Wigilię, pozostałe – dzieci otrzymały do domów, żeby udekorować nimi choinkę.


WYCIECZKA NA POCZTĘ

 

   Poznając w grudniu zwyczaje i tradycje Świąt Bożego Narodzenia, „Groszki” zapoznały się też ze zwyczajem wysyłania kartek świątecznych i składania życzeń tym bliskim, z którymi nie można się spotkać w Święta. Zwyczaj ten został przybliżony dzieciom w oparciu o opowiadanie H. Łochockiej pt.: Ptaszek z torby wypuszczony śle życzenia w różne strony”. Treści poznane poprzez opowiadanie zostały zastosowane w praktyce. „Groszki” wiedzą już, że na każdej kartce pocztowej lub liście należy podać adres osoby, do której chcemy je wysłać i że trzeba też nakleić odpowiedni znaczek, a potem wrzucić do skrzynki pocztowej. Żeby sprawdzić, co dalej dzieje się z listem, 10 grudnia 2015r. udaliśmy się na wycieczkę do Urzędu Pocztowego
w Śliwicach
.

Naszym Przewodnikiem była Pani Naczelnik Monika Dejnowska – mamusia „Groszka” – Wiktorii. Pani Monika bardzo dokładnie zapoznała nas z drogą listu
od nadawcy do adresata oraz oprowadziła nas po pomieszczeniach pocztowych
i wyjaśniła na czym polega praca urzędnika pocztowego, a także listonosza.
Przy okazji wysłaliśmy też świąteczne życzenia dla wszystkich przedszkolaków
i pracowników przedszkola „Borowiaczek” w Śliwicach. Na zakończenie naszej wycieczki podziękowaliśmy Pani Monice za umożliwienie nam zdobycia tak wielu wiadomości i wszystkim pracownikom oraz klientom złożyliśmy świąteczne życzenia.


MIKOŁAJKI W KOSMOSIE

 

         „Groszki” do tego dnia solidnie się przygotowywały. Cały wcześniejszy tydzień zajmowały się tematyką kosmosu, planet i ludzi, którzy w tym temacie dokonali niezwykłych odkryć – m.in.: Mikołaj Kopernik, który stwierdził, że Ziemia i inne planety krążą wokół Słońca.
Po założeniu swoich zielonych koszulek Małego Odkrywcy, dzieci wzięły udział
w spotkaniu z astronomem – uczestniczyły w seansie zorganizowanym
w Borowiaczku – objazdowe planetarium z Łodzi.
Wzbogaciły swoje słownictwo o nowe wyrazy, np.: galaktyka, Mleczna Droga, itp.
Dowiedziały się też, że przy pomocy teleskopu można oglądać gwiazdy.

Zdjęcia na stronie galerii


DZIEŃ ODKRYWCY:
 badanie właściwości przedmiotów – woda (26.11.2015r.)

Dzieci w tym dniu, po śniadaniu, założyły koszulki „Małego odkrywcy”.
Rozwijały własną pomysłowość (jak to zbadać?), obserwując doświadczenia
i uczestnicząc w nich. Z uwagi na własne bezpieczeństwo, zachowywały bezpieczną odległość podczas eksperymentowania z gorącą wodą.

Przeprowadzone doświadczenia, m.in.:

 – woda przyjmuje kształt naczynia;
 – co pływa, co tonie?
 – rozpuszczanie substancji w wodzie,
 – lód z wody,
 – ciepła woda unosi się,
 – papier nasiąka wodą,
 – mieszanie się płynów,
 – kryształki soli na nitce,
 – torebka fakira – wwiercanie kredek w napełnioną  wodą torebkę foliową,
 – zawody pisaków – kolory idą w górę, itp.

 


 DZIEŃ ODKRYWCY:

 badanie właściwości przedmiotów – powietrze.

 

Dziecko brało udział w eksperymentach  i doświadczeniach, pozwalających mu odkryć właściwości powietrza, np. Złap powietrze, Szalona rakieta, Ach to gorące powietrze, Gasnąca świeczka,  itp.


„Mali Odkrywcy”

 

      W dniach: od19.10. – 23.10.2015r. „Groszki”  poszerzały swe wiadomości, dotyczące różnych sposobów poznawania świata. Poznały różne przybory i przyrządy, które mogą być w tym pomocne, np.: mikroskop, luneta, szkło powiększające, kompas, lornetka, itp. Dzieci dowiedziały się, że naukowiec pomaga poznawać nowe rzeczy, zjawiska, itp.
Natomiast 23 października przedszkolaki spotkały się z prawdziwym naukowcem – panem Szymonem Suskim – specjalistą mikroskopii elektronowej z PAN
z Warszawy.

Pod Jego okiem dzieci czynnie uczestniczyły w przeprowadzanych doświadczeniach:

– dowiedziały się, że powietrze można zamrozić (zamrożone CO2) – tzw. suchy lód,
– obserwowały dodanie  wody do suchego lodu – wydobywa się wtedy dym, który opada na dół  ( jest cięższy niż powietrze),
– obserwowały dodanie płynu do naczyń – powstają bańki mydlane (fontanna piany),
– widziały, jak balon nałożony na butelkę napełnia się stopniowo powietrzem,
– samodzielnie, po nałożeniu rękawiczki, nabierały pipetą sok z kapusty czerwonej – wlewały go do naczynia z olejem – zjawisko „tańczących bąbelków” (opadają na dno
i znowu unoszą się do góry),
– oglądały przez mikroskop aparat gębowy muchy, nogę  oraz skrzydło pszczoły miodnej.

Spotkanie to zainaugurowało działania w ramach jednego z przyjętych na ten rok szkolny kierunków pracy „Borowiaczka”: „Mały Odkrywca”.
Na koniec spotkania „Groszki” zostały pasowane przez pana Szymona na Przedszkolaka – Odkrywcę i otrzymały koszulki w zielonym (groszkowym) kolorze, z napisem Mały Odkrywca”. Koszulki te będą zakładane, gdy w grupach będzie odbywać się cyklicznie – raz w miesiącu – Dzień Odkrywcy, który pozwoli małym naukowcom poznawać właściwości różnych substancji i zjawisk.

Galeria zdjęć na stronie galerii


Bezpieczna droga do przedszkola – 05.10.2015r.

      W tym dniu „Groszki” wybrały się na pierwszą wycieczkę, do której wcześniej dobrze się przygotowywały. Podczas niej dzieci miały poznać wybrane zasady ruchu drogowego. Teraz już wiedzą, jak ważne jest noszenie kamizelek odblaskowych lub znaczków – odblasków, poznały znak drogowy: „Agatka”  i  „Przejście dla pieszych”.

Podczas poruszania się poza terenem przedszkolnym, zachowujemy zasady bezpieczeństwa. W tym celu „Groszki” idą parami, trzymając się gąsienicy, którą nazwaliśmy: Agatka.
Podczas wycieczki dzieci z zainteresowaniem obserwowały ruch pojazdów
i pieszych, a przechodząc przez „zebrę”, podnosiły wolną rączkę. Bardzo się cieszyły, gdy kierowcy kierujący pojazdami, zatrzymywali się przed przejściem i pozwalali nam bezpiecznie przejść przez jezdnię. DZIĘKUJEMY!