Kózki

ROK SZKOLNY 2018-2019

P1060283

Grupa „Kózek” liczy 19 dzieci, w tym 11 dziewczynek i 8chłopców. Wszystkie Kózki maja 5 lat. Do naszej grupy dołączyło 9 dzieci, które uczęszczają do naszego przedszkola po raz pierwszy. Dwóch chłopców przeszło do nas z grupy „Orzeszków”. Nasza grupa zgodnie bawi się ze sobą, chętnie bierze udział w różnych zajęciach i zabawach. Bardzo chętnie spędzamy czas na placu zabaw, na którym lubimy korzystać z nowej ściany wspinaczkowej. Jesteśmy już naprawdę starszą grupą przedszkolną: każdy z nas ma swój piórnik wyposażony w odpowiednie przybory,  oraz strój , w który przebieramy się podczas ćwiczeń gimnastycznych.


 

Mikołajki

 


Nasze zajęcia i zabawy:

– odimienna metoda nauki czytania wg Ireny Majchrzak
– zajęcia matematyczne wg ”Klucza do uczenia się” – moduł matematyka 1,
– Dzień Pluszowego Misia,
– zajęcia z bajką „Trzy Koziołki Spryciołki”  wg „Klucza do uczenia się” – program literacki


Urodzinki  Kózkowej Rodzinki


Wycieczka do Nadleśnictwa Trzebciny – 23.10

W ramach projektu „Przedszkolak poznaje Bory Tucholskie”  wybraliśmy się  do Nadleśnictwa Trzebciny, aby  poszerzyć swoją wiedzę o przyrodzie. Niestety ze względu na padający  deszcz nie udało nam się przejść ścieżką edukacyjno- przyrodniczą,  natomiast bardzo pracowicie spędziliśmy czas w budynku Nadleśnictwa. Rozpoznawaliśmy liście i ich nasiona, dowiedzieliśmy się o zwierzętach , które prowadzą nocny i dzienny tryb życia, o ptakach wylatujących na zimę. Rozpoznawaliśmy grzyby jadalne i niejadalne, wykonywaliśmy zadania na kartach pracy oraz układaliśmy puzzle o tematyce przyrodniczej . Dzięki pracownikom  Nadleśnictwa ciekawie i pracowicie spędziliśmy  czas. Na zakończenie naszej wizyty otrzymaliśmy książeczki i odblaskowe sówki.


Realizacja programu „Klucz do uczenia się” –  moduł  program literacki

„Trzy małe prosiaczki” – to pierwsza bajka, z którą pracowaliśmy od kilku tygodni. Podczas zajęć z bajką dokładnie pracujemy nad zrozumieniem i analizą treści bajki. Przedstawialiśmy treść bajki za pomocą mediatorów zewnętrznych, czyli zastępowaliśmy postaci –  figurami  geometrycznych. Tworzyliśmy model wizualny bajki  dla każdej sceny z bajki, opowiadaliśmy  dokładnie każda scenę (osiem) . Efektem końcowym było przedstawienie teatralne bajki.

 

 


Las jesienią

Październikowa jesień przepięknie mieni się kolorowymi liśćmi. Podziwiając  uroki jesiennych drzew wybraliśmy się na wycieczkę do lasu nieopodal szkoły podstawowej.  Uczyliśmy się rozpoznawać drzewa liściaste: dąb szypułkowy, dąb czerwony bezszypułkowy; oraz drzewa iglaste: sosna, świerk. Na zajęciach plastycznych wykonaliśmy pracę przestrzenną  – dębowy las, który teraz ozdabia naszą salę.

 


 

Wycieczka do Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi – 9 październik

Grupa KÓZEK wraz z ORZESZKAMI wybrała się na autokarową wycieczkę do muzeum, aby tam poznać historię powstania miasta Tucholi, legendę o jego patronce św. Małgorzacie. Mieliśmy okazję zobaczyć dawne sprzęty, którymi posługiwali się dawno temu Borowiacy. Oglądaliśmy wygląd dawnej kuchni oraz izby. Na piętrze muzeum wszystkich zaciekawiła ekspozycja dotycząca fauny i flory Borów Tucholskich, urządzenia którymi miedzy innymi posługiwali się: rolnicy, leśnicy, pszczelarze. Bardzo ciekawym doświadczeniem dla dzieci było samodzielne pranie w metalowej wannie z użyciem tarki i szarego mydła. Pani Marianna szczegółowo udzieliła każdemu dziecku instrukcji , jak należy prawidłowo prać, płukać i wieszać pranie. Później przeszliśmy się uliczkami Tucholi i autobusem wracaliśmy do przedszkola, po drodze obserwując jak płynie rzeka Brda – jedna z głównych rzeka Borów Tucholskich.

 


 

 

Wrześniowe zajęcia i zabawy

Nasze zabawy w pierwszych tygodniach września to:
– zabawy integrujące grupę ,
– zabawy matematyczne utrwalające znajomość figur geometrycznych,
– zabawy na placu zabaw,
– zajęcia przybliżające dzieciom regionalny charakter naszego przeszkolą – Jesteśmy Borowiakami
– spacery ulicami Śliwic.

 

 


 


WITAMY W ROKU SZKOLNYM 2017-2018

Grupa „Kózki” – to dzieci 3,4 i 5 letnie. Większość dzieci rozpoczęła od września swoją przygodę z Przedszkolem „Borowiaczek”. Na czas remontu przedszkola w Śliwicach dojeżdżamy do Rosochatki, gdzie bawimy się i uczymy w świetlicy wiejskiej. Bardzo chętnie korzystamy z placu zabaw, a spacerując poznajemy mieszkańców i zakątki urokliwej wsi Rosochatka.

A oto nasza grupowa piosenka

 Psotna kózka

  1. Kto zjadł sałatę,
    kapustę, marchewkę
    I podeptał wszystkie grządki,
    przewrócił konewkę?

Ref:
 Cztery nogi i dwa rogi, krótka bródka.
 Głośno meczy, chce się dostać do ogródka.
 Cztery nogi i dwa rogi, krótka bródka
 Zjada wszystko, co napotka  psotna kózka.

  1. Kto ogryzł drzewka,
    poszarpał słomiankę
    I zjadł kwiaty kolorowe,
    co rosły przed gankiem.

Ref: Cztery nogi i dwa rogi,
        krótka bródka…………….

  1. Kto zepsuł płotek,
    i kto pogryzł miotłę,
    Kto wyskubał całą trawę,
    co rosła pod płotem.

Ref: Cztery nogi i dwa rogi,
        krótka bródka……………


DRODZY Rodzice  :-) 

W każdym kolejnym miesiącu tego roku szkolnego w naszej zakładce ukazywać się będą dla Was comiesięczne tematy kompleksowe, które chcemy rozwijać z dziećmi poprzez pracę, naukę i zabawę w przedszkolu. Dodatkowo znajdziecie propozycje zabaw do domu. Będą one wiązały się z którymś z aktualnie omawianych tematów kompleksowych danego miesiąca lub wyznaczały inną ważną umiejętność, którą w ostatnim czasie ćwiczymy. Niech to będzie dla Was dodatkowy pomysł na spędzenie razem miło czasu, na frajdę wspólnej działalności rodzica z dzieckiem, na doskonalenie umiejętności, którą właśnie kształtuje u siebie Wasz Maluch. Bawcie się razem, a jednocześnie czerpcie z tego korzyści  – pogłębiajcie swoją relację i wspomagajcie radosną zabawą rozwój dziecka! :-) Powodzenia  😛

 

 

Kwiecień – tematyka realizowana w grupie „Kózek”


1. Zwierzęta na wsi – w gospodarstwie
2. Co robimy z mleka?
3. My Borowiacy

 

Dużą część tematyki, realizowanej w kwietniu poświęcamy gospodarstwu rolnemu, poznaniu zwierząt gospodarskich. Temat ten jest bardzo fascynujący dla dzieci i jednocześnie bliski poznaniu wielozmysłowemu. Daje on również możliwość wykorzystania go w różnych obszarach edukacyjnych. Jednym z takich obszarów jest edukacja językowa obejmująca poprawność wymowy. Wiele dzieci z naszej grupy napotyka na trudności w komunikacji, wynikającej z nieprawidłowej wymowy. Warto z dzieckiem poćwiczyć ruchomość języka, warg. Oto kilka ćwiczeń:
– oblizywanie warg czubkiem języka przy otwartych ustach,
– „kląskanie”– naśladowanie stukotu końskich kopyt,
– dotykanie czubkiem języka kolejno górnych i dolnych zębów,
– wysuwanie języka daleko na brodę,
– unoszenie języka w kierunku nosa,
– oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów,
– wypychanie czubkiem języka policzków,
– rozciąganie warg w szeroki uśmiech,
– wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych,
– zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną,
– ściąganie warg w ryjek, kółeczko,
– cmokanie – wargi ściągnięte,

 

Proponuję również zabawę ortofoniczną do wierszyka „Krowa i mucha” Patrycji Siewiery – Kozłowskiej, którą również wykorzystaliśmy do zabawy.

 

Była sobie krowa mała,
Która pożuć trawkę chciała.
Trawka świeża i zielona,
Krówka jest nią zachwycona!
Najpierw wącha,
(wdech przez nos)
 Później wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaaach!)
A nad trawką mucha bzyka. (bzzzzzzzz – zęby złączone)
Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwą)
Myśli: chyba zjem dokładkę!
Lecz te myśli jej przerywa Mucha, która ciągle bzyka
. (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte) Krowa – pac – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac)
Mucha–brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte)
Tak dzień cały się bawiły,
Aż opadły całkiem z siły!

 


Marzec –  tematyka realizowana w grupie Kózek

  1. 1. Uczucia, emocje

  2. 2. Wiosna tuż, tuż

  3. 3. Wieziemy tu kogucika – składamy świąteczne życzenia

  4. 4. Wielkanocne święta

W miesiącu lutym oraz w marcu rozmawiamy z dziećmi o uczuciach takich jak: radość, smutek, złość, strach, zdziwienie, znudzenie. Dzieci uczyły się te uczucia rozpoznawać i nazywać. Szukały źródeł swoich uczuć.  Jak bardzo ważne jest identyfikowanie i mówienie o swoich uczuciach w rozwoju emocjonalnym każdego człowieka podkreślają psycholodzy.

 

 DLACZEGO ROZPOZNANIE I NAZWANIE UCZUĆ JEST TAKIE WAŻNE?

 

Po pierwsze: znając swoje emocje, lepiej zrozumiemy samych siebie. Dorośli, znający swoje uczucia, choć bywają zmęczeni i zestresowani, potrafią powstrzymać się od płaczu i ciskania przedmiotami. Dlaczego? Bo rozumieją przyczynę swojego kiepskiego samopoczucia i umieją to nazwać. np.: Wkurzyłem się na szefa i mam dosyć tego dnia.

Dziecku jest znacznie trudniej -­ono zupełnie nie rozumie, co czuje, co się z nim dzieje.

 

Po drugie: otwarte mówienie o uczuciach pozwala nawiązać głęboki, szczery kontakt z ludźmi. Ci, którzy wiedzą, co czują i mówią o emocjach, są lepiej rozumiani, potrafią szybciej dojść do porozumienia, są lubiani.

 

Po trzecie: znając swoje uczucia, możemy nad nimi zapanować.

Bo nazwać emocje, to jakby złapać je w garść i przytrzymać. Im sprawniej człowiek potrafi to robić, tym lepiej radzi sobie nawet z groźnymi uczuciowymi burzami. A to daje poczucie siły i zadowolenia z samego siebie.

 

Zachęcam Was kochani Rodziców do tego, aby każdego dnia zapytać dziecko co czuje, co spowodowało takie uczucia i dać zrozumienie tym uczuciom. Mówmy także dziecku oraz innym członkom rodziny o swoich uczuciach. Zobaczycie, jak lepiej będziecie się nawzajem rozumieli. Temat uczuć i emocji to bardzo ważna i  rozległa tematyka i ciężko zawrzeć ją w kilku zdaniach. Zachęcam do zgłębiania tego tematu i odsyłam do literatury dostępnej na stronach internetowych.
WYSTARCZY WPISAĆ : JAK POMÓC DZIECKU RADZIĆ  SOBIE Z UCZUCIAMI?

 


 

Styczeń –  tematyka realizowana w grupie Kózek

 

1. Nowy Rok 2018

2. Dla Babci i Dziadka

3. Kto lubi, a kto nie lubi zimy.

 

W styczniu dużo uwagi poświęcamy babciom i dziadkom, w tym miesiącu przypada ich święto. Rozmawiamy z dziećmi o tym, co dzieci lubią robić ze swoimi babciami i dziadkami. Dzieci wymieniają ich imiona. Dla lepszego zrozumienia powiązań rodzinnych zapraszam rodziców do wspólnego wykonania z dzieckiem

DRZEWA GENEALOGICZNEGO

Drzewo to powinno zawierać fotografie lub rysunki przedstawiające członków rodzin: dzieci, rodzice, dziadkowie i jeżeli ktoś ma ochotę może zawrzeć informacje o pradziadkach(ale nie jest to konieczne). Warto przy dziecku podpisać imiona babć i dziadów, dla lepszego ich zapamiętania. Każda wykonana praca będzie nagrodzona.
Termin wykonania prac – do 2 lutego.

 


 

Grudzień – tematy realizowane w grupie „Kózek”

1.     Czekamy na Świętego Mikołaja

2.     Mali Kolędnicy

3.     Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż…

 

MAMO! TATO!
Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy czekamy na Boże Narodzenie. Ten okres wyczekiwania w przedszkolu, jak i w domu niedługo będzie widoczny, kiedy zaczniemy dekorować nasze domy, a w przedszkolu nasze sale. Zachęcam do wykonania z dzieckiem ozdoby na choinkę z papieru lub innego materiału plastycznego, którą będzie mogło zawiesić na choince w swoim domu. Można wykonać także z dzieckiem ozdobę, którą przyniesie do przedszkola i ozdobi nią swoją salę lub choinkę. Czas na wykonanie wspólnie ozdoby, to także moment, aby obserwować swoje dziecko przy pracy: jak posługuje  się nożyczkami, czy potrafi wykonać drobne ruchy palców dłoni podczas sklejania, czy naklejania drobnych elementów, czy jest cierpliwe i dąży do ukończenia pracy. Te wszystkie czynności są potrzebne dziecku, aby w późniejszym czasie osiągnęło dojrzałość szkolną.

 

Uczymy się świątecznej piosenki:  

Już blisko kolęda” / Słowa: A. Galica, muzyka: T. Pabisiak /

1. Gdy w pokoju wyrośnie choinka,
    Łańcuszkami, bombkami zaświeci.

Ref.: To znaczy, że już Święta,
         Że już blisko kolęda,
         Że Mikołaj przyjedzie do dzieci.
         Hej kolęda, kolęda.

2. Gdy opłatek już leży na stole,
    Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

Ref: To znaczy, że już Święta………………….
     
3. Gdy upieką się słodkie makowce
    I głos dzwonka z daleka zawoła.

Ref: To znaczy, że już Święta…………………

       

Zabawy z imionami –

Przybliżyłam zabawy z imionami w naszej grupie za pomocą fotografii i krótkiej informacji.  Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak towarzyszyć nam będzie przez cały okres pobytu Waszego dziecka w przedszkolu.  O metodzie tej możecie przeczytać na naszej stronie internetowej w zakładce dokumenty, gdzie opisane są poszczególne etapy tej metody. Zabawy z imionami to jeden z etapów metody, dlatego zachęcam Was drodzy rodzice do zabawy z dzieckiem w domu i zapisem imion członków rodziny i zabaw w rozpoznawanie ich. Zabawy te mają za zadanie zainteresować światem pisma, kształtują spostrzegawczość wzrokową, potrzebną do rozróżniania liter. Na każdym etapie stosowania tej metody stymuluje się obserwację wzrokową oraz operacje logiczne.


 

 

Tematy  kompleksowe realizowane w listopadzie w grupie „Kózki”

 

1. Jesienne warzywa

2. Polska  moja  ojczyzna

3. Bezpieczny Przedszkolak

4. Jest chłodno i deszczowo

5. Moja miejscowość w której mieszkam

 

W miesiącach: październik – listopad rozmawiamy z dziećmi o owocach i warzywach, podkreślając ich walory odżywcze. Drogi rodzicu przyłącz się do akcji: Zdrowe śniadanie dla Twojego przedszkolaka – w porozumieniu z Twoim dzieckiem zapakuj do chlebaczka ulubiony owoc lub warzywo.

 

 

11 listopada to Święto Niepodległości zaznaczcie w ten dzień swoją przynależność do wielkiej POLSKIEJ  rodziny – może pozwolisz wystawić w oknie polska flagę, którą dziecko wykonało w przedszkolu, możesz poczytać w ten dzień na dobranoc  patriotyczny wierszyk lub legendę, a może razem przez chwilę obejrzycie obchody Święta Niepodległości w telewizji. A oto wierszyki o treści patriotycznej który dzieci poznają w przedszkolu .

 

„Barwy ojczyste” Cz. Janczarski

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość, biel serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

Katechizm polskiego dziecka – W. Bełza

– Kto ty jesteś?   – Polak mały.
– Jaki znak twój?    – Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?  – Między swymi.
– W jakim kraju? – W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?  – Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?  – Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?    – Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?  –  W Polskę wierzę.

 

Bezpieczny przedszkolakto również bezpieczna rodzina.
Nie trzeba podkreślać, że wiedza dotycząca numerów alarmowych i podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy może uratować czyjeś życie. Warto przećwiczyć z dzieckiem znajomość numerów alarmowych: ułatwi to krótka rymowanka :
                                        1,1,2 każdy ten numer zna.
Uczymy się także układania osób poszkodowanych w pozycji bocznej bezpiecznej.
Ta umiejętność jest ważna….. poćwicz z dzieckiem.


Nasze zabawy już w odnowionym BOROWIACZKU


Od 4.06 bawimy się w pięknej, przestronnej sali, pełnej wspaniałych zabawek. Poznajemy nasze przedszkole i wszystkich jego „mieszkańców”. Rozległy plac zabaw dostarcza nam przestrzeni do zabaw na świeżym powietrzu. Dla „Kózek” jest to nowe miejsce, którego wcześniej nie znały, ale szybko zaaklimatyzowały się do nowych warunków.

 

 

 

 

 


Co robimy z mleka?

 

Po odbytej wycieczce do gospodarstwa Państwa Lipkowskich, ciekawiło nas
     Co można zrobić z mleka, które daje nam krowa?
Otrzymaliśmy świeże mleko „prosto od krowy” . Dzięki stałej obserwacji i wykonanych czynności dowiedzieliśmy się jakie czynności należy wykonać, aby z mleka powstało masło i twaróg. A oto czynności, które towarzyszyły nam podczas kilku dniu:
– wlanie mleka do słoików i obserwowanie utworzenie się warstwy śmietany
– obserwowanie tworzenie się kwaśnego mleka – jego konsystencji, zapachu,
– zdjęcie warstwy śmietany z mleka i wytwarzanie masła poprzez ubijanie  w zakręconym słoiku, następnie schładzanie ubitego masła w zimnej wodzie, odciskanie i formowanie masła na talerzu,
– wykonanie  kanapek z masłem, wyczuwanie jego smak
– podgrzewanie kwaśnego (zsiadłego) mleka do momentu oddzielenia się grudek twarogu od serwatki, przelanie na sitko wyłożone gazą, odciśnięcie, schłodzenie,
– przygotowanie twarożku do spożycia: twarożek na słodko i ze szczypiorkiem
– JEDZENIE KANAPEK Z WYBRANYM PRZEZ SIEBIE TWAROŻKIEM – oczywiście dla chętnych dzieci. MNIAM, MNIAM……


Nasze wiosenne zajęcia i zabawy w sali.

 

Każdy dzień mija nam na wspólnych zabawach, zajęciach. A oto niektóre z nich:

– zdjęcia 1-3: tworzymy rytmiczny ciąg składający się z zajączków w 3 kolorach i kolorowych pisanek,
– zdjęcia 4-8: zajęcia matematyczne wg „Klucza do uczenia się” – za figurowe pieniądze możemy kupić zabawki w odpowiednich kształtach: koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta, owalu,
– zdjęcia 9-13: zabawy z imionami wg odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak – zgubiły się w imionach literki, dzieci mogą je zakupić w sklepie z literkami, zakupioną literkę wklejają w miejsce brakującej litery w imieniu,
– zdjęcia 14 -16: zabawa dowolna w gospodarstwo,
– zdjęcie 17:  rytmika z panem Waldkiem, zabawa muzyczno-ruchowa „Bociany i żabki”
– zdjęcia 18- 22: zajęcia matematyczne wg „Klucza do uczenia się” – „Budowniczy i architekci” – podczas tych zajęć dzieci współpracują w parze, jedno dziecko jest architektem i czuwa nad dostawą materiałów i poprawnością precyzyjnego dopasowania do ścian domu-  drzwi i dachów. Drugie dziecko jest budowniczym i buduje 5 domków o niewielkiej różnicy wielkości.

 


Wiosenne zabawy i spacery


Kózki bardzo lubią zabawy na placu zabaw, zawsze mija nam tam czas na radosnej wspólnej zabawie ruchowej. Podczas wiosennych spacerów obserwujemy wokół przyrodę: rozwijające się pączki na drzewach, czy pierwsze wiosenne kwiatki, które coraz bardziej rozwijają się w ciepłym słońcu.


Szukamy prezentów od wielkanocnego zajączka


WIGILIA

 

 

 

 

 


Mikołajki

Mikołajki, to szczególny dzień, na który wszystkie dzieci czekają z wielka niecierpliwością. Nie inaczej było w naszej grupie. Na początku miesiąca dzieci poznały znaczenie kalendarza adwentowego, który każdego dnia przybliżać nas będzie do Bożego Narodzenia. Codziennie losujemy karteczkę z imieniem dziecka, które ma prawo do otwarcia słodkiej niespodzianki, która ukryta jest w małej kolorowej torebce oznaczonej odpowiednią cyfrą, zgodnie z aktualną datą. Przygotowania do „Mikołajek” rozpoczęliśmy nauką piosenki „Drogi Mikołaju”(słowa i muzyka Joanna Bernat), wykonaliśmy czerwone buciki, aby Mikołaj mógł zostawić dla nas niespodzianki. Oglądaliśmy również fotografie o krainie Świętego Mikołaja. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób Mikołaj przygotowuje się do tej wyjątkowej nocy, podczas której stara się odwiedzić każde dziecko. Zdarza się, że zostawia w buciku rózgę, aby dać ostrzeżenie dzieciom, które bywają niegrzeczne. Nasza grupa stara się być bardzo grzeczna i chyba dostrzegł do Święty Mikołaj, bo dostaliśmy od niego ciężki prezent, w którym nikt nie wiedział co się znajduje. Po rozpakowaniu okazało się, że to cała seria naszych ulubionych książeczek „Tupcio Chrupcio”
DZIĘKUJEMY CI ŚWIĘTY MIKOŁAJU. TO JEST WSPANIAŁY PREZENT!!!!!!


DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

 


 

Zabawy z imionami wg odimiennej metody nauki czytania Ireny Majchrzak

„Kózki” już od  października codziennie bawią się ze swoimi imionkami. Na początku zapisywałam im imiona na kartce, aby mogły zobaczyć i obserwować proces zapisu imienia- literka po literce. Później poznały zapis literami drukowanymi. Wszystkie dzieci rozpoznają już swoje imię, próbują układać je wg wzoru z rozsypanki literowej, później będziemy próbować bez patrzenia na swoje imię, czyli bez wzoru. W naszej sali zawisł też alfabet, na którym widnieją litery drukowane i pisane. Dzieci sprawdzały, czy na pewno każda litera ich imienia jest w alfabecie. Teraz uczymy się rozpoznawać imiona kolegów i koleżanek, porównujemy swoje imiona, dostrzegamy te same litery u innych, ale i dostrzegamy różnice.

 


 

Jesienne drzewa


Jesień w październiku  w Rosochatce mieniła się wieloma kolorami, zwłaszcza przy pięknej słonecznej pogodzie. Obserwowaliśmy, jak drzewa takie jak: klon, lipa, brzoza zmieniają się wraz  z upływem jesiennych dni.


Bezpieczny PRZEDSZKOLAK….

…..to przedszkolak, który zna zasady bezpiecznego poruszania się w pobliżu tras komunikacyjnych, wie jakie zagrożenia mogą wynikać z :
– kontaktów z nieznajomymi osobami,
– nieostrożnych zachowań z prądem, ogniem, z lekarstwami
Dziecko uczy się,  jak należy zachować się w sytuacji, gdy ktoś z bliskich zasłabnie.
                                   1,1,2 – każdy ten numer zna
Dla lepszego zrozumienia zasad bezpieczeństwa w miesiącu październiku odbyło się spotkanie z policjantami: panem Suszkiem i panem Kołodziejskim,  a w listopadzie z ratownikiem medycznym panem Remigiuszem Lemke. Dzieci miały też możliwość poznania specyfiki zawodów zaproszonych gości.

 

 


 

Własna fabryka soku…

W ramach tematu kompleksowego „Jesienne owoce” poznawaliśmy owoce tj.: jabłka, gruszki i śliwki. Badaliśmy je wielozmysłowo: dotykaliśmy, sprawdzaliśmy zapach, obserwowaliśmy kolory,  ocenialiśmy smak. Obejrzeliśmy również film o tym, w jaki sposób w fabryce powstaje sok. W piątek – 13.10- wspólnie wykonaliśmy sok za pomocą sokowirówki. W naszej „małej fabryce”, zachowywane były  poszczególne etapy produkcyjne, czyli: mycie owoców, krojenie, wyciskanie soku, filtracja. Na samym końcu oczywiście nastąpiła degustacja soku. Mniam, mniam……ale pyszny soczek. Wiemy, że owoce są bardzo zdrowe i możemy je przynosić do przedszkola,  jako składnik naszego śniadanka.

 


 

Zabawy matematyczne

Zajęcia z edukacji matematycznej prowadzone są wg programu „Klucz do uczenia się” G. Dolya i N. Veraksa. Właśnie zaczynamy przygodę z programem matematycznym, który towarzyszyć nam będzie przez cały okres edukacji przedszkolnej. W ramach tych zajęć poznajemy spektrum kolorów – 7 barw tęczy, figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt i owal, a także porównujemy przedmioty pod względem wielkości: mały, średni, duży. Zajęcia te są bardzo ciekawe i z ochotą bierzemy w nich udział.

 


Nasze pierwsze zabawy i zajęcia w miesiącach: wrzesień-  październik

Początek roku, to czas, w którym 13 z 15 Kózek przekroczyło progi przedszkola po raz pierwszy. Tu w naszym przedszkolu miło płynie nam czas na wspólnej zabawie, zajęciach z paniami, które na co dzień opiekują się „Kózkami” – panią Basią i panią Marysią. Raz w tygodniu zajęcia języka angielskiego prowadzi pani Asia, pan Waldek bawi się z nami przy muzyce, a ksiądz Wojtek prowadzi religię. Codziennie aktywnie spędzamy czas podczas zabaw dowolnych, spacerów, zabaw na placu zabaw, ale także odpoczywamy, słuchamy czytanych przez panią bajek.