Marchewki

WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

wzor-borowiacki IMG_5450

Tegoroczna grupa „Marchewek” zwiększyła swoją liczebność. Dzieci uczęszczających do grupy jest 22. Dziewięcioro dzieci to 5 latki, a trzynaścioro  to 6 latki.  Pośród nas jest 9 dziewczynek i 13 chłopców. W tym roku szkolnym do grupy przyjęliśmy 8 dzieci. Siedmioro z nich w ubiegłym roku chodziło do grupy „Pomidorków”, a jedno dziecko zaczęło uczęszczać do przedszkola po raz pierwszy. Poznajemy się nawzajem i coraz lepiej bawimy się wspólnie. Nadal mamy salę, w której przebywaliśmy w ubiegłym roku.


 

WYCIECZKA DO TORUNIA

 


PIKNIK RODZINNY


Wielkanocne wypieki

 

Tuż przed Wielkanocą  – 12 kwietnia gościliśmy panią Kasię Kwaśniewską, która już niejednokrotnie gościła w naszym przedszkolu, dzieląc się z nami swoimi kulinarnymi umiejętnościami. Pani Kasia wspaniale opowiadała nam o procesie wytwarzania ciasta drożdżowego. Wszystkie „Marchewki” bacznie obserwowały i czynnie uczestniczyły w wyrabianiu ciasta. Każde dziecko wykonało drożdżowego zajączka oraz babeczkę, a na koniec z ciasta, które nam pozostało pani Kasia zaplotła warkocze i powstała chałka. Po upieczeniu każde dziecko zabrało swoje wypieki do domu, a upieczoną chałkę degustowaliśmy wspólnie w naszej sali. Mniam, mniam….ale ciasto było pyszne. :-) 


Zajęcie otwarte z rodzicami

Dnia 4. 04.  zaprosiliśmy naszych rodziców do przedszkola, aby mogli obserwować, jak uczymy się poprzez zabawę. Wszyscy wspólnie przywitaliśmy się podczas zabawy „Ukłony” do muzyki klasycznej. Zajęcie to było podsumowaniem tematyki o Krakowiakach i Góralach. Marchewki wykazały się dużą wiedzą na temat regionów i wszystkie zadania wykonywały poprawnie. Wykazaliśmy się umiejętnością czytania, uważnego słuchania odgłosów, potrafiliśmy ze sobą współpracować i jak przystało na przyszłych uczniów w szkole, właściwie zachowywać się podczas całego zajęcia. Na zakończenie zaprezentowaliśmy rodzicom taniec „Krakowiak”.


        Kraków i Krakowiacy

Realizując tematykę wynikającą z rocznego projektu „Piękna nasza Polska cała” w miesiącu lutym poznawaliśmy Kraków i Krakowiaków. Dzięki pomocy państwa Anny i Piotra Krajna i ich rodziny mieszkającej w Krakowie mogliśmy skosztować przepysznych krakowskich obwarzanek, co zainspirowało nas do zrobienia podobnych z masy solnej na zajęciach plastycznych. Nasze obwarzanki są bardzo podobne do tych prawdziwych. W ramach tego tematu poznawaliśmy zabytki dawnej stolicy Polski, legendy krakowskie, strój krakowiaków i taniec „Krakowiaczek”. Zbieraliśmy pamiątki, samodzielnie wykonaliśmy album o Krakowie.  Bardzo podobało nam się przedstawienie „Legenda o wawelskim smoku”, podczas którego wcielaliśmy się w wybrane przez siebie role. Podsumowanie tematyki nastąpiło podczas uroczystości „Powitania Wiosny” oraz na zajęciu otwartym dla rodziców.


Wiosenne spotkanie w Leśnictwie Łoboda

W ramach wiosennej tematyki dnia 3.04 wybraliśmy się do lasu, aby obserwować i jednocześnie uczestniczyć w sadzeniu drzewek. Pan leśniczy Bogdan Klimek demonstrował nam urządzenia jakim posługuje się podczas sadzenia drzew w lesie: był to kostur, szpadel i bardziej specjalistyczny sprzęt – świder. Rozpoznawaliśmy gatunki drzew, które zostały posadzone: świerk, sosna, dąb, brzoza, modrzew. Dowiedzieliśmy się, jak właściwie przechowuje się sadzonki i już teraz wiemy, że nie można dopuścić do przesuszenia ich korzeni. Będąc w lesie zaobserwowaliśmy i słyszeliśmy dzięcioła czarnego, dowiedzieliśmy się o szkodniku drzew  – przypłaszczku granatku, próbowaliśmy policzyć słoje w drewnie, aby dowiedzieć się ile lat miało drzewo, gdy zostało ścięte. Odwiedziliśmy też miejsca, przy których byliśmy jesienią: pomnik przyrody- dąb, rzeczkę Prusinę. Do lasu z całą pewnością zawitała wiosna, bo widzieliśmy zawilce.


 

Nasze zabawy i zajęcia

W naszej „Marchewkowe” grupie razem się bawimy i uczymy, miło spędzamy czas na: zabawie, nauce i wspólnej pracy. Chętnie dzielimy się swoimi zainteresowaniami, razem świętujemy, jak również dbamy o naszą sprawność fizyczną. Każdy dzień razem spędzony przynosi nam wiele ciekawych przeżyć, dostarcza nam  nowych wiadomości i umiejętności.


BAL KARNAWAŁOWY

 


 

Poznajemy zawody naszych rodziców.

  • Dzięki uprzejmości pani Agnieszki Karpus i Sylwii Mania odwiedziliśmy 18 października zakład krawiecki, w którym poznaliśmy proces powstania ubrania. Mogliśmy obserwować jak działają różne maszyny do szycia. Uczestniczyliśmy aktywnie w tworzeniu marchewki z materiału, mogliśmy sprawdzić, jak działa  zabytkowa maszyna do szycia. Otrzymaliśmy nici, które posłużyły nam do prób szycia ręcznego wg wzoru  lub bez wzoru. Serdecznie dziękujemy paniom: Agnieszce i Sylwii, że umożliwiły  nam poznanie pracy krawcowej.

  • Bardzo ciekawym doświadczeniem zwłaszcza dla chłopców była wycieczka do warsztatu samochodowego pana Adriana Stobba, która odbyła się 20 października. Pan Adrian – tata Ksawiera zajmuje się lakiernictwem samochodowym. Poznaliśmy proces, jakim poddane jest auto w warsztacie. Pod opieką taty Ksawiera  czynnie uczestniczyliśmy w szlifowaniu papierem ściernym blachy. Kto miał ochotę pomagał malować blachę, przygotowaną odpowiednio farbą. Zobaczyliśmy również, jak wygląda samochód pod maską, gdzie min. znajduje się silnik, próbowaliśmy odkręcić koło – ale było to naprawdę trudne. Obserwowaliśmy jak samochód podnosi się na podnośniku – lewarku. Pani Agnieszka przygotowała dla wszystkich „Małych Mechaników” dyplomy i słodkości. Bardzo dziękujemy rodzicom – pani Agnieszce i panu Adrianowi za ciekawe zajęcia.

 


Wycieczka do lasu: 13 październik

Dzięki wycieczce mogliśmy zweryfikować swoją wiedzę o lesie i dowiedzieć się na czym polega praca leśnika. Spotkaliśmy się w tym celu z panem Bogdanem Klimkiem – leśniczym Leśnictwa Łoboda. Podczas zajęć edukacyjnych utrwaliliśmy swoją wiedzę o piętrach lasu, rozpoznawaliśmy gatunki drzew, dowiedzieliśmy się co to jest pomnik przyrody i w jaki sposób się go oznacza. Pan Bogdan opowiedział nam o swojej pracy, poznaliśmy sprzęt, jakim posługuje się w swojej pracy. Dzięki urządzeniom tj. wysokościomierz i dalmierz mogliśmy zmierzyć wysokość rosnącego drzewa,  średnicomierzem zmierzyliśmy grubość drzewa. Dowiedzieliśmy się także dlaczego łapie się niektóre owady do specjalnych pułapek, dlaczego trzeba ogrodzić  młode posadzone drzewka. W dalszej wędrówce po lesie uczyliśmy się rozpoznawać tropy zwierząt, a co najważniejsze na własne oczy widzieliśmy 2 sarenki. Na zakończenie naszej wycieczki zawędrowaliśmy do paśnika, gdzie zimą dokarmia się zwierzynę.


 Spotkanie z Policjantem:

W ramach tematu „Bezpieczny przedszkolak na drodze” uczyliśmy się zasad prawidłowego przejścia przez jezdnię, właściwych, bezpiecznych zachowań  w pobliżu ulicy. Na zakończenie tematu spotkaliśmy się z policjantami i w ich obecności zdawaliśmy egzamin z umiejętności przejścia po pasach w miasteczku ruchu drogowego , który znajduje się przy szkole podstawowej. Każdy kto prawidłowo przeszedł na drugą stronę ulicy otrzymał od policjanta odznakę: „Bezpieczny przedszkolak na drodze” .



 

ROK SZKOLNY 2015/2016

IMG_9845

Nasza piosenka grupowa:

1. Mądre przedszkolaki wiedzą,
    że niezwykle zdrowa
    i bogata w witaminy
    jest marchew surowa.

Ref: Chrup, chrup, chrup
        chrup, chrup, chrup,
        coś mądrego dzisiaj zrób.
        Chrup, chrup, chrup
        chrup, chrup, chrup,
         marchew z nami schrup. 

  1. 2. Mądre przedszkolaki wiedzą,
    że zdrowia przybywa,
    od zjedzenia surowego,
        smacznego warzywa.

Ref: Chrup, chrup, chrup
        chrup, chrup, chrup……

 

„Marchewki” – jesteśmy już starsi o rok, a więc dziećmi 4 – 5 letnimi.
Nadal jest nas 16. Dziewięcioro dzieci 4- letnich i siedmioro dzieci 5 – letnich. Do naszego grona przyjęliśmy dwoje dzieci 5 letnich, które wcześniej były w grupie „Koniczynek” – Oliwię i Czarka. My natomiast pożegnaliśmy Filipa i Maję, którzy bawią się i uczą w grupie „Pomidorków”. Mamy także inną salę, którą dzielimy z „Bączkami”. Tutaj jest więcej miejsca do zabawy, chociaż na początku bardzo tęskniliśmy za naszą dawną salą.


Mali odkrywcy  – optyka
Nasze doświadczenia z optyką rozpoczęliśmy od narządu wzroku – oka. Dowiedzieliśmy się, że światło wpada do oka przez źrenicę, która pod wpływem światła zwęża się. Obserwowaliśmy zjawisko odbicia w cieczy i załamania światła,  kolory barwy światła- krążek Newtona , eksperymentowaliśmy w doświadczeniach: znikająca moneta, zabawa w chowanego, moneta widmo, niesforne soczewki, badaliśmy cień padający z oświetlonego przedmiotu….. Dzięki wcześniejszym doświadczeniom potrafiliśmy samodzielnie wyciągać wnioski. Na zakończenie dodatkowo mieliśmy okazję badać ciecz newtonowską, która może być w jednej chwili ciałem stałym(podczas szybkiego ugniatani lub uderzania dłonią o jej powierzchnię),  a za chwilę staje się ciałem ciekłym( podczas bezruchu ręka zatapiała się w substancji). Doświadczenie to łatwo wykonać w domu – wystarczy skrobia ziemniaczana i woda. Zachęcamy do eksperymentowania w domu.


22 kwiecień – Międzynarodowy Dzień Ziemi.  

W ramach tego tematu dowiedzieliśmy się co służy ochronie przyrody, a co jej szkodzi. Złożyliśmy przyrzeczenie, że będziemy dbać o środowisko naturalne. Każdy „Młody ekolog” sprawdził, czy w jego najbliższym otoczeniu oszczędza się prąd, wodę i  segreguje odpady. Odbyliśmy wycieczkę do oczyszczalni ścieków i poznaliśmy proces oczyszczania ścieków komunalnych. Wiemy, że w naszej miejscowości dba się o środowisko naturalne. Sami codziennie zwracamy uwagę, czy niepotrzebnie pali się światło w sali, oszczędzamy wodę, czynnie bierzemy udział w recyklingu – zbiórce makulatury i nakrętek.


Doświadczamy 😀 ……….. MECHANIKA


 Wycieczka do Tucholi – 11 kwiecień

 


 

Podczas  zajęć z edukacji matematycznej  realizujemy  program „Klucz do uczenia się” G. Dolya i N. Veraksa . W  czasie takich zajęć  w miesiącu marcu poznawaliśmy klocki konstrukcyjne, o różnych kształtach i wielkościach. Jednym z naszych zadań było wspólne wzniesienie w parze dowolnej budowli. Efekty nasze pracy widać na zdjęciach.

 


 

MALI ODKRYWCY – akustyka i magnetyczność

Kolejne zajęcia  przeprowadzone były w lutym i  w marcu.

Podczas zajęć z akustyki  przeprowadziliśmy doświadczenia:

  • rozchodzenie się dźwięku – drgania

  • rozchodzenie się dźwięku – echo

  • skupienie dźwięku – tuba

  • im dłuższa rura tym niższy dźwięk

  • instrument muzyczny – szklanki

  • badanie wypełnienia pojemnika po dźwięku

 

Podczas zajęć z magnesem   poznawaliśmy:

  • właściwości magnesu

– co przyciąga magnes,

– klasyfikacja przedmiotów na: magnetyczne i niemagnetyczne,

– pole magnetyczne,

– siła  magnesu,

– przyciąganie przez: papier, drewno, szkło, wodę,

– zabawy magnetyczne – magnetyczny labirynt, wędka i ryby,

  • przyciąganie bez magnesu.


 

W pierwszym tygodniu marca poznawaliśmy Fryderyka Chopina – jego życie i twórczość.
To właśnie 1.03. mija 206 rocznica jego urodzin.  Na zajęciu umuzykalniającym z panią Anią Matusiewicz, utrwaliliśmy naszą wiedzę o polskim kompozytorze, poznaliśmy budowę pianina, wysłuchaliśmy utworów Frycka w wykonaniu pani Ani oraz sami spróbowaliśmy gry na instrumencie.


 

Spotkanie z Babcią i Dziadkiem

17.02. w naszej grupie było wyjątkowo i  odświętnie, ponieważ gościliśmy nasze kochane BABCIE I DZIADKÓW. 

W wierszach, tańcach i piosenkach wyraziliśmy wielką miłość, jaką darzą wnuczęta swoje babcie i dziadków. Po części artystycznej nastąpiły całuski i uściski podczas wręczania laurek, a następnie wnuczęta zaprosiły gości na wspólny poczęstunek.  Dzięki staraniom mam mogliśmy częstować się przepysznym ciastem  i cukierkami. Podczas wspólnego biesiadowania bawiliśmy się razem z dziadkami do muzyki  „Country dance” wg B. Strauss, złożyliśmy jeszcze babciom i dziadkom życzenia takie „od serca”.

 Życzyliśmy między innymi: zdrowia, radości, dużo pieniędzy, nowego samochodu, dużo róż, dużo odpoczynku, dobrej gazety do czytania nowego, wspólnego komputera dla babci i dziadka, dużo dobrego jedzenia, dobrej jazdy na nartach i motocyklu, żeby się dziadek wygłupiał z wnukiem, dużo samochodów- takich do zabawy z wnuczkiem, dla babci sanki, aby mogła jeździć na nich z wnuczką.
Dziękujemy serdecznie mamom za pomoc w zorganizowaniu uroczystości- za piękne dekoracje stołu, ciasto, pomoc porządkową przed i po uroczystości. Szczególne podziękowanie kierujemy do mam: Anny Rogowskiej, Marioli Maciejak, Kamili Kraińskiej, Natalii Karnowskiej, Bożenie Łyszka,  Kamili Rumińskiej, Agnieszce Stobba i naszej fotografce Agnieszce Karpus.

 


W ramach projektu „MALI ODKRYWCY” w naszej grupie przeprowadzaliśmy eksperymenty z powietrzem, wodą,  poznawaliśmy kosmos.
Eksperymenty z powietrzem:
Badaliśmy miedzy innymi: do czego potrzebne jest powietrze i gdzie się ono znajduje, czy powietrze można złapać, jak zachowuje się ciepłe powietrze, co  najdłużej utrzymują się w powietrzu , ciśnienie powietrza wypiera wodę ,  powietrze otacza przedmioty o kształtach aerodynamicznych, rozprężanie się powietrza,

Eksperymentów z wodą:
woda przyjmuje kształt naczynia, rozpuszczanie substancji w wodzie, co tonie a co pływa, woda zawsze wskazuje poziom, nasiąkanie papieru wodą,  mieszanie się płynów, stany skupienia wody – ciekły, stały, gazowy, tworzenie kryształków soli.
Poznawanie kosmosu:
– Mikołaj Kopernik i jego odkrycie, układ słoneczny i jego planety, badanie kosmosu przez człowieka- lot w kosmos, lądowanie na księżycu, teleskopy, obserwatoria kosmiczne, Polak w kosmosie – M. Hermaszewski, planetarium w przedszkolu.

 


Zajęcia udzielania pierwszej pomocy „Mały Medyk” prowadzone przez pana Piotra Popa odbywają się raz w miesiącu. Dzieci podczas tych zajęć poznały numery alarmowe, wiedzą jak wezwać pomoc przez telefon, jak również są świadome, że dla zabawy nie należy wzywać pogotowia. Dzieci potrafią sprawdzić czy poszkodowany oddycha i czy bije mu serce. Na każdych zajęciach ćwiczą ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej, bezpiecznej. Podczas ostatnich zajęć, które odbyły się w styczniu uczyły się wykonywać masaż serca na fantomie.


Projekt   ZEGARY
W  dniach 12 -23 listopad realizowaliśmy temat” Zegary” metodą projektów badawczych. Podjęcie tego tematu wynikało z zainteresowań dzieci. Dzieci wytyczały kierunek badań, to co je interesuje. Stawiały pytania, formułowały hipotezy badawcze, ustalały sposoby badań, a następnie weryfikowały wcześniej postawione  hipotezy. Wszystko to zapisywaliśmy tworząc siatkę  pytań i hipotez, która z każdym dniem stawała się bogatsza. W ramach projektu dzieci:
– rysowały  zegarki wg ich wyobrażeń
– badały zegary: rozkręcały je, sprawdzały z czego się składają, obserwowały mechanizm zegarów  stojących – dużych,
– sprawdzały jak działają zegarki mechaniczne i elektroniczne,
– sprawdzały wodoodporność zegarków, świecenie niektórych w ciemności,
– liczyły kolekcję zegarów w przedszkolu i w swoich domach,
– poznawały różne rodzaje zegarów – badania terenowe: zegar na wieży kościelnej, w sklepie, zegar słoneczny,
– poznawały zewnętrzną budowę zegara na tarczy zegarowej: ilość wskazówek, cyfry określające godziny, ilość kresek oznaczających minuty,
– wykonały model zegara.
Niestety nie udało nam się ,pomimo starań spotkać z ekspertem, czyli zegarmistrzem. Ale zachęcam rodziców do odwiedzenia zakładu zegarmistrzowskiego, jeżeli będziecie Państwo z dzieckiem  w Czersku (ulica Dworcowa), czy w Chojnicach.
Składamy podziękowania rodzicom, którzy zaangażowali się w nasz projekt – przynosząc zegary, zegarki, książeczki, lupy, śrubokręty.  Dzięki Wam z radością mogliśmy odkrywać świat zegarów.


 

20 październik

Podczas pieszej wycieczki do parku uczyliśmy się rozróżniać podstawowe gatunki drzew takie jak: brzoza, klon, dąb, świerk. Obserwowaliśmy wszystko, co można zobaczyć o tej porze roku, czyli kolory liści, norki zwierząt, dzięcioła stukającego w drzewo, pajęczynę, grzyby, kora drzew, żołędzie, szyszki. Zebraliśmy niektóre okazy do kącika przyrody. Staraliśmy zachowywać się cicho – bo las to dom zwierząt.


 

wrzesień

Wykorzystując ciepłe słoneczne dni września „Marchewki” wybrały się na długi spacer ulicami Śliwic. Podczas spaceru podziwialiśmy  fontannę, obserwowaliśmy kasztanowiec, którego owoce – kasztany były jeszcze niedostępne. W swoich łupinkach bowiem wisiały na gałęziach. Zwiedziliśmy miejsce, w którym znajduje się zegar słoneczny i poznaliśmy zasady jego działania, a także dociekaliśmy co znajduje się pod tablicą z napisem „Kapsuła czasu”. Skorzystaliśmy z nowego placu zabaw. W drodze powrotnej idąc obrzeżem Śliwic obserwowaliśmy śliwicką rzeczkę, pastwiska, widok Śliwic z dalszej perspektywy.

 

 




ROK SZKOLNY 2014/2015

Zajęcie otwarte z rodzicami – 20.05 – „Aktywne słuchanie muzyk metodą  B. Strauss, oraz zabawy z imionami wg. odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak. Podczas zajęć rodzice mieli okazję zobaczyć swoje dziecko podczas zajęcia w grupie.  Nauczycielka przybliżyła rodzicom  aktywizujące metody pracy z dziećmi w teorii i praktyce. Każde dziecko aktywnie  i z radością uczestniczyło w zajęciu. Możliwość udziału w zabawach muzycznych mieli także rodzice razem ze swoimi pociechami.

 

 


„Na stadionie”– 13.05 – Już za miesiąc będą miały miejsce olimpijskie zmagania przedszkolaków. Przygotowując  się do tego wydarzenia, poznawaliśmy  lekkoatletyczne dyscypliny sportowe, idee olimpijskich zmagań, a następnie wybraliśmy się na wycieczkę aby zobaczyć,  jak wygląda stadion.  Spróbowaliśmy biegów i skoków. Każde dziecko było dzielnym sportowcem i ukończyło bieg wokół stadionu. To naprawdę duży wyczyn – Gratulacje dla biegaczy!!!!

 


„Poznajemy instrumenty muzyczne” 5.05 –  w ramach zajęć z rytmiki, dzięki pani Ani Matusiewicz mieliśmy okazję zobaczyć instrumenty muzyczne, których na co dzień nie mamy możliwości oglądać. W GOK w Śliwicach zobaczyliśmy ogromny kontrabas, poznaliśmy jego budowę i oczywiście każdy mógł spróbować na nim grać , co nie było takie łatwe. Mówiliśmy, że bas to taki tata instrumentów smyczkowych. Poznaliśmy także pianino – klasyczne i elektryczne. Każde z dzieci mogło zobaczyć jak wygląda pianino wewnątrz i co powoduje, że po naciśnięciu klawisza wydaje ono dźwięk. Każdy próbował grać na pianinie. Może któreś z dzieci w niedalekiej przyszłości będzie chciało uczyć się gry na którymś  z instrumentów?

 

 


„Szukamy śladów przeszłości w Śliwicach”

22.04 – W ramach całotygodniowego tematu kompleksowego „Moja miejscowość Śliwice” szukaliśmy zabytkowych miejsc, budynków, które świadczą o historii Śliwic. Obserwowaliśmy wygląd chat drewnianych, rozmawialiśmy ze starszymi mieszkańcami Śliwic, zwiedziliśmy Kościół i grotę. Odwiedziliśmy takie miejsca jak: dworzec PKP, budynek poczty, porównywaliśmy wygląd starszej części Śliwic z nowocześniejszą częścią. Porównywaliśmy wygląd tych miejsc dawniej i dziś na podstawie albumu A. Blocha  „ Śliwice w starej fotografii”

 

 

 


„Wiosenne uprawy ” – 20.04  –  dzieci posadziły własnoręcznie cebulki do doniczki . Obserwowały rozwój swojej rośliny każdego dnia. Dzięki tym obserwacjom i pielęgnacji rośliny, z której wyrósł szczypiorek, dzieci wiedzą, że roślinom do rozwoju potrzeba: umiarkowanej ilości wody, oraz światła. „Marchewki” były dumne ze swojej pracy, a szczypiorek mogły degustować wraz z rodzicami w swoich domach.

 


 

BAL KARNAWAŁOWY DLA DZIECI W GRUPIE MARCHEWEK


Marchewki

„Marchewki” – dzieci 3-4 letnie

W naszej grupie jest 16 dzieci: 6 dziewczynek i 10 chłopców.

Dzieci 3 letnich jest 9, a 4 letnich – 7. Wszystkie dzieci przyszły do przedszkola

po raz pierwszy. Na początku było trochę łez przy rozstaniu,

ale już teraz prawie wszyscy chętnie spędzają czas na wesołej zabawie. Bardzo

lubimy bawić się dużymi klockami -„cegłami”, z których budujemy pojazdy,

„gotujemy obiadki” w naszej zabawkowej kuchence, tworzymy trasy dla

samochodów, łowimy wędkami rybki. Bardzo lubimy malować, kleić, lepić

z plasteliny. Uwielbiamy zabawy na placu zabaw. Chodzimy na spacerki

– często obserwujemy przyjeżdżający pociąg na stację kolejową. Pan

maszynista i podróżni  zawsze nas pozdrawiają.