Sówki

ROK SZKOLNY 2018-2019

 

P1060282

Grupa „Sówek” to dzieci 5-6letnie, które w większości  wraz z rozpoczęciem  roku szkolnego 2018/2019 rozpoczęły już trzeci, a niektóre nawet czwarty rok uczęszczania do „Borowiaczka”! Z początkiem września zaszła też u nas pewna miła zmiana – „Sówki” przywitały  dwóch nowych kolegów z grupy „Kózek” – Nikodema i Szymona 😉 Dlatego teraz jest nas aż 25: 8 dziewczynek i 17 chłopców. 5latków jest 12, a 6latków, których za rok czeka już szkoła jest 13. Jesteśmy, zaraz po „Wisienkach” najstarszą grupą w przedszkolu… jak ten czas szybko mija!  


Spotkanie z Podleśniczym Nadleśnictwa Woziwoda


Urodzinki c.d


Zajęcia z piłki nożnej – Akademia Reissa


Zabawy na dywanie interaktywnym


Wybrane zajęcia z programu literackiego


Urodzinki c.d

 


Sówki poznają budowę pianina


Muzyka etniczna

 


Kilka chwil z naszej codzienności


Bal karnawałowy dla dzieci

 

 

 


Kolejna porcja zdjęć urodzinkowych :-) 

 


Wigilia

Zdjęcia indywidualne dzieci z Gwiazdorem z grupowej Wigilii można znaleźć w aplikacji obecnosci.pl, w folderze „Wigilia u Sówek”  :-)


Mikołajki

 


 

Wycieczka do Muzeum Borów Tucholskich w Tucholi.

15 października grupa „Sówek” wraz z grupą „Wisienek” wybrała się do Tucholi, by zwiedzać Muzeum Borów Tucholskich. Dzieci miały możliwość przyjrzenia się makietom Tucholi, przedstawiającym wygląd tego miasta sprzed wielu, wielu lat i posłuchać jego historii. „Sówki” poznały także patronkę Tucholi – św. Małgorzatę oraz po krótce legendę o herbie Tucholi, na którym widnieje właśnie ta święta. Kolejnym etapem zwiedzania było poznanie i przyjrzenie się eksponatom przedstawiającym różnego rodzaju sprzęty codziennego użytku używane w dawnych borowiackich chałupach, m.in. kierzankę, platę, kijanki, różne typy dawnych pralek, nosidła do wiader, czyli szóndy i inne. Zwiedzając borowiackie izby przenieśliśmy się w czasie. Kolejna zwiedzana sala wprowadziła wszystkich w świat fauny i flory Borów Tucholskich, gdzie dzieci przyglądały się eksponatom zwierząt i słuchały ciekawych wiadomości na ich temat. Okazało się również, że i „Sówki” mają na ten temat dużą wiedzę! Na koniec dzieci poznały proces prania, który przedstawiła nam Pani Marianna Weilandt. Nasi mali Borowiacy mieli sami możliwość prać na tarze, nacierać pranie szarym mydłem, płukać w baliji, a na końcu wypróbować jak działa ręczny magiel. Wszystko dokładnie tak, jak robiły nasze prababcie.


Pierwsze w tym roku szkolnym urodzinki


Wycieczka do parku – Sówki zbierają jesienne dary lasu

 

 

 

 


 


WITAMY W NOWYM ROKU SZKOLNYM 2017/2018

 

Z dniem 1 września 2017 r. rozpoczął się kolejny, drugi już rok, naszej wspólnej, przedszkolnej, sówkowej przygody J Wkroczyliśmy w nowy rok szkolny radośni, uśmiechnięci i pełni energii. Ten rok zaczął się dla nas wyjątkowo, ponieważ tymczasowo, na czas remontu Naszego „Borowiaczka”, jesteśmy gośćmi w budynku Szkoły w Śliwicach i to właśnie tam znajduje się nasza sala, nasze zastępcze przedszkole. 

Skład naszej grupy prawie w ogóle się nie zmienił… no właśnie „prawie”.

 

 IMG_9350

 

 Z 25 Sówek, zrobiło się 23. Opuściły nasze gniazdko dwie Sówki – Kornelka i Lenka. Tęsknimy za nimi, jednak mamy też nadzieję, że w nowym miejscu jest im bardzo dobrze  :-) No i cieszymy się ze pozostała część naszej rodzinki jest razem. Większością są chłopcy, bo jest ich aż 15, natomiast dziewczynek prawie o połowę mniej, bo tylko 8.

To już nasz drugi rok w przedszkolu, jesteśmy coraz starsi, mamy już 4 i 5 lat i coraz bardziej rozwijamy nasze skrzydełka, by z każdym dniem fruuuuuuunąć po kolejne przygody, wiedzę i zabawę  :-) 


DRODZY RODZICE :-) 

W każdym kolejnym miesiącu tego roku szkolnego w naszej zakładce ukazywać się będą dla Was comiesięczne tematy kompleksowe, które chcemy rozwijać z dziećmi poprzez pracę, naukę i zabawę w przedszkolu. Dodatkowo znajdziecie propozycje zabaw do domu. Będą one wiązały się z którymś z aktualnie omawianych tematów kompleksowych danego miesiąca lub wyznaczały inną ważną umiejętność, którą w ostatnim czasie ćwiczymy. Niech to będzie dla Was dodatkowy pomysł na spędzenie razem miło czasu, na frajdę wspólnej działalności rodzica z dzieckiem, na doskonalenie umiejętności, którą właśnie kształtuje u siebie Wasz Maluch. Bawcie się razem, a jednocześnie czerpcie z tego korzyści  – pogłębiajcie swoją relację i wspomagajcie radosną zabawą rozwój dziecka! :-) Powodzenia  😛

 

Tematy kompleksowe na miesiąc kwiecień:

  1. 1. Wracamy po Świętach Wielkanocnych do przedszkola.
  2. 2. Wszystko, co zdrowiem się nazywa – zdrowe odżywianie, właściwa higiena osobista i ekologia.
  3. 3. Moje zwierzątko – mój pupil.

 

1.W tym miesiącu głównie zajmiemy się tym, co związane jest ze zdrowiem. Wpływa na nie wiele czynników, jednym z nich jest prawidłowe odżywianie. O tym także będziemy rozmawiać na wspólnych zajęciach, będziemy m.in. poznawać piramidę żywienia, przyrządzać samodzielnie zdrowe kanapki, które własnoręcznie zrobione będą smakować o wiele bardziej!  :-) Bardzo ważne, byśmy kształtowali nawyki żywieniowe u dziecka od najwcześniejszych lat, bo przecież od tego zależy ich przyszła kondycja i zdrowie.

Rodzicu, porozmawiaj na ten temat ze swoim dzieckiem, przygotujcie wesołą, ale przede wszystkim zdrową kanapkę na śniadanie, czy kolację. Pozwól swojemu dziecku być samodzielnym w tej czynności. Na pewno świetnie poradzi sobie z pokrojeniem produktów w plasterki, czy posmarowaniem chleba masełkiem. Plastikowy nożyk oraz Twoje czujne oko, czuwające nad bezpieczeństwem tych czynności powinno pozwolić mu na wykonanie tego. Zwróć uwagę, że na razie takie rzeczy dziecko może robić tylko pod Twoim okiem. Bezpieczeństwo jest bardzo ważne!!! Takie zadanie, a jednocześnie zabawa da Twojemu dziecku wiele satysfakcji z samodzielnej pracy, ale też ogrom radości, że tym razem to ono może przyrządzić posiłek nie tylko dla siebie, ale i dla Ciebie, w którym będą same witaminy i zdrowie!

P.S. Może przy okazji tego zajęcia przekonasz swoje dziecko do przełamania uprzedzenia do jakiegoś produktu  😛

 

2. Od czasu do czasu, w wolnej chwili możecie poćwiczyć rysowanie po śladzie lub rysowanie prostych szlaczków. To kształtuje sprawność ręki, umiejętności grafomotoryczne, czy właściwy nacisk przyrządu do pisania. To wszystko zaprocentuje kiedyś w umiejętności pisania oraz poprawi poziom rysowania.

Pamiętaj Rodzicu, by wszystko robić na miarę możliwości Twojego dziecka!  :-) 


Tematy kompleksowe na marzec:

  1. 1. Zimowo na biegunach – Północnym i Południowym.

  2. 2. Przedwiosenne przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

 

Drodzy Rodzice!

1. Marzec upłynie nam głównie pod znakiem przedwiosennych przygotowań do Świąt Wielkanocnych. Mam nadzieje, że pogoda będzie już coraz bardziej sprzyjać, więc znajdźcie chwilę i wykorzystajcie czas na spacery bądź wspólne zabawy ruchowe na powietrzu. Dotlenienie, słońce-światło i ruch polepszają funkcjonowanie dzieci. Częste przebywania na powietrzu uodparnia organizm, co ciekawe – zaostrza apetyt, poprawia sprawność ruchową, koordynacje, rozładowuje energię i pozwala odkrywać ciągle nowe ciekawostki otaczającego świata. To coś, co dzieci uwielbiają.

 

Oto kilka wiosenno-wielkanocnych propozycji:

  • Wyścigi z jajkiem na łyżce– wyznaczcie sobie trasę, jajka na łyżkach w garść i START. (najlepiej użyć jajek na twardo :-) ).

  • Wyprawa w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny – spacerujcie, obserwujcie i szukajcie zmian w przyrodzie, przy okazji przynieście do domu/ przedszkola bazie, czy dyngus na Święta Wielkanocne.

  • Wielkanocna zabawa ruchowa – przygotujcie karteczki i na każdej z nich napiszcie zadanie dla dziecka, pozostawione w tematyce wielkanocnej, np. turlaj się jak jajko, podskakuj jak zajączek, naśladuj wąchanie kwiatków, zamień się w baranka – czworakowanie itp.

  • Szukanie jajeczek – można przy tym wykorzystać zabawę „ciepło-zimno” lub też przygotować zadania – wskazówki, by odnaleźć jajka, schowane w różnych miejscach podwórka.

  • Liczę na waszą pomysłowość – na pewno razem wpadniecie na pomysł jakiejś innej wiosenno-wielkonocnej zabawy ruchowej/ na świeżym powietrzu.

 

2. Niedługo będziemy chodzić „z kogucikiem” kultywując ludową, wielkanocną tradycję. Z tej okazji dzieci będą uczyć się piosenek. Nauka wierszyków i piosenek ćwiczy pamięć mechaniczną, czyli mimowolną, powtarzanie do pełnego zapamiętania. Rodzicu! Poproś nauczycielkę o tekst, by razem ćwiczyć/ śpiewać ze swoją pociechą piosenki  :-) 

 

 


Zadania na luty nie będą jak zawsze związane z naszymi tematami kompleksowymi, co nie oznacza, że są mniej ważne  :-) 

 

Pierwsze zadanko to gimnastyka buzi i języka – czyli kilka przykładów zabaw logopedycznych, które usprawnią narządy mowy  :-) Gwarancja świetnej, jak i pożytecznej zabawy.

 

Przykłady ćwiczeń warg, języka, policzków:

  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

  • Cmokanie.

  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).

  • Kląskanie językiem.

  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.

  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.

  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.

  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Drugie zadanko pomoże usprawnić umiejętność analizy i syntezy słuchowej wyrazów. To wszystko możemy ćwiczyć podczas codziennych zajęć, biorąc jako przykłady wyrazów nazwy otaczających nas przedmiotów.

Przykładowe zadania:

  • Prosimy dziecko, aby wybrzmiało głoski w podawanych słowach, policzyło głoski.

  • Prosimy dziecko, aby za pomocą klaskania podzieliło podawane słowa na zgłoski (sylaby).

  • Mówimy zdanie. Prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go na tyle części , ile jest wyrazów, układaniu tylu klocków, ile jest wyrazów w zdaniu itd.

  • Mówimy głoski i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo, np. d-o-m, jakie to słowo?

  • Mówimy sylaby i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo:      sa-mo-lot  – samolot.

Warto też ćwiczyć wyodrębnianie i nazywanie głosek na początku wyrazu i na końcu, np.

dom – „d”, sowa – „s”, mama – „m”, (na początku wyrazu)

rower – „r”, pies – „s” (na końcu wyrazu)


Witam wszystkie małe i duże „Sówki” w Nowym 2018 Roku.

W styczniu tematy kompleksowe przez nas realizowane to:

  1. 1.Udany wskok w Nowy Rok!

  2. 2. Przygotowujemy się do uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

  3. 3. Zimę uwielbiamy, no i ptaszkom pomagamy.

Drogi Rodzicu, w tym miesiącu rozmawiamy o tym na jakie części dzieli się rok. Jednym z naszych celów jest nauka nazw i następstwa kolejnych dni tygodnia. W domu również możesz wspólnie  z Twoim dzieckiem zagłębić się w ten temat. Poszukaj wierszy, czy opowiadań o takiej tematyce, by poczytać swojemu maluchowi , np. przed snem. Czas poświęcony na czytanie dziecku, to NIGDY czas stracony. Rozwija dziecięcą wyobraźnie, rozwija umiejętności językowe i komunikacyjne dziecka oraz koncentrację uwagi, poszerza wiedzę, a przede wszystkim  pozwala Wam w codziennym pędzie chwilę w ciszy pobyć blisko siebie. Możesz również sam wymyśleć bajkę o dniach tygodnia. Porozmawiajcie o tym, co dziecko usłyszało i zapamiętało z usłyszanej literatury. A może przyjdzie Wam do głowy pomysł jak przedstawić plastycznie tydzień lub wybrany dzień tygodnia w oparciu o któryś z przeczytanych razem utworów literackich. Podzielcie się z nami swoimi dziełami  :-) Chętnie całą grupą „Sówek” obejrzymy wasze pomysłowe prace, oczywiście dołączając do tego treść zilustrowanego wiersza, czy opowiadania  :-) 

P.S. Jak tam zabawy z rozróżnianiem prawej i lewej strony? Pamiętacie, że to zadanie długoterminowe? 😉


 

W grudniu tematyka zajęć będzie świąteczna, a nazwy tematów kompleksowych to:

  1. Mikołaju święty przynieś nam prezenty…

oraz

  1. Spotkajmy się przy wigilijnym stole.

Jak już widać po tematach na grudzień, czas ten minie nam w wyjątkowej aurze zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Ostatni miesiąc 2017 roku w przedszkolu to będą wszelkie działania przygotowujące nas do świąt. Będziemy rozmawiać o świątecznych tradycjach, kolędować, śpiewać piosenki świąteczne i kolędy, tworzyć różnego rodzaju ozdoby do naszej sali i wiele innych rzeczy, aż w końcu wszyscy razem ubrani w nasze odświętne borowiackie stroje zasiądziemy do grupowej wigilii … Dlatego zachęcam też i Was moje małe i duże Sówki do wspólnych przygotowań również w domu… Upieczcie razem świąteczne pierniczki, czy przygotujcie wspólnie pierogi na wigilijny stół. Dzieci z chęcią Wam w tym pomogą, odmierzą składniki, pomogą w wałkowaniu ciasta, bądź sklejaniu pierożków. Strojenie choinki to również może być wspaniała rodzinna zabawa, tym bardziej, jeśli wcześniej przygotujecie razem jakieś własnoreczne ciekawe ozdoby choinkowe (możecie też przygotować jakąś swoją ozdobę do naszej sali, chętni ozdobimy nią nasze sówkowe gniazdko ;). To wszystko nie tylko wprowadzi Was w rodzinne przeżywanie tego czasu i pozwoli Wam wspólnie miło spędzić czas w tym przedświątecznym pędzie, ale też każda z tych prac będzie doskonalić umiejętności manualne Waszej małej Sówki oraz sprawność jej rączek, która jest niezbędna do późniejszej umiejętności pisania!!  :-) 

I przypominam również o naszym długoterminowym zadaniu – rozpoznawanie lewej i prawej strony!  :-) 


 

W listopadzie nasze główne tematy kompleksowe to:

1. Polska- mój kraj, moja ojczyzna, mój dom.

2. Jesienna szaruga.

3. O sobie samym.

4. Zmysły.

 

Pierwszą propozycją– długoterminową (nie tylko listopadową i nie tylko z tym miesiącem związaną :-) niech będzie zabawa przy piosence Oliwii Klimke – Lewa prawa.

 Posłuchajcie (link poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

Posłuchaliście? Nogi aż same rwą się do zabawy, prawda? Więc spróbujcie razem potańczyć, pośpiewać i jednocześnie utrwalić ze swoimi pociechami rozróżnianie prawej i lewej strony. Tej umiejętności „Sówki” wciąż się uczą… A to wszystko do słów piosenki, wystarczy się wsłuchać w tekst i już wiadomo co robić  :-) Pamiętajcie – „Kto pomylił się ten klęka”  😉  😆 

Ja wiem, Ty wiesz – każde z nas to dobrze wie
Gdzie jest lewa – prawa strona,
Jeśli chcesz, nauczę cię!
Stań tu z nami i pokazuj teraz tak

Lewa ręka
Prawa noga
W górę niebo w dół podłoga
Lewa noga
Prawa ręka
Kto pomylił się ten klęka

I ty i ja bardzo w to lubimy grać,
Z kolegami, przy muzyce najprzyjemniej mija czas,
Zaczynamy – prawo lewo jeszcze raz!

Lewa ręka
Prawa noga
W górę niebo w dół podłoga
Lewa noga
Prawa ręka
Kto pomylił się ten klęka

Lewa noga
Prawa ręka

Ale, ale… żeby nauczyć się rozróżniać stronę prawą i lewą, możecie wykorzystać każdą dowolną sytuację w ciągu Waszego wspólnego dnia, np. w trakcie spaceru poproś, by dziecko podało Ci konkretną rękę, czy też wybierajcie kierunek spaceru, oznaczcie domowe kapcie wesołą naszywką, tak by dziecko wiedziało, że kapeć zakładany na prawą stopę ma uśmiechniętą buźkę, czy kolorową kokardę. To kilka prostych przykładów. Wiem, że jesteście kreatywni i stworzycie jeszcze wiele ciekawych pomysłów, by bawiąc się uczyć !  :-) Powodzenia!  :-)  


Wizyta „Sówek” w Banku Spółdzielczym

18 czerwca grupa „Sówek” odwiedziła śliwicki oddział Banku Spółdzielczego w Koronowie z okazji Święta Spółdzielczości Bankowej. Dzieci miały możliwość, by poznać bliżej to miejsce, pracowników, to czym się zajmują oraz zwiedzić  bank. Na „Sówki” czekały tam też inne atrakcje przygotowane przez pracowników: malowanie twarzy, rysowanie kredą na placu, zabawy z balonami, kolorowanki, słodki poczęstunek oraz niespodzianki dla każdego, czyli odblaskowe opaski z logiem banku. Wizyta przebiegała bardzo miło, w wesołej, swobodnej i sympatycznej atmosferze jaką stworzyli pracownicy banku. Jeszcze raz bardzo dziękujemy za zaproszenie :-) 

 

 


 

WIZYTA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH

20 kwietnia grupę „Sówek” odwiedzili wyjątkowi goście – Ratownicy Medyczni z Pogotowia Ratunkowego w Śliwicach. Korzystając z pięknej wiosennej pogody, zajęcia odbyły się na dworze. Ratownicy przybliżyli dzieciom specyfikę swojego zawodu, pokazali kilka sposobów udzielenia pierwszej pomocy, czy też umożliwili zapoznanie się z wyposażeniem karetki.


PYSZNE I ZDROWE KANAPKI KOLOROWE

Kwiecień w grupie „Sówek” w dużej mierze upłynął na omawianiu tematów związanych ze zdrowiem, m.in. ze zdrowym odżywianiem. A czymże byłaby teoria bez praktyki. Dzieci ochoczo zabrały się do przyrządzania własnych zdrowych i pysznych kanapek. Najpierw przygotowały produkty, pokroiły umyte papryczki, pomidory, ogórki, jajka, po czym zabrały się do przyrządzania własnych kanapek. Same dobierały produkty jakie chcą zjeść na kanapce, tworzyły według własnych pomysłów kompozycje, np. kanapka –Sówka, czy kanapkowe buźki  :-) .Samodzielnie przygotowane „drugie śniadanie” smakowało dzieciom podwójnie dobrze  :-)


SZUKAMY ZAJĄCZKA 

 


 

„Kilka chwil uchwyconych z naszego dnia codziennego –  zajęcia rytmiki, plastyczne, matematyczne…”


 

ZABAWY NA POWIETRZU, SPACERY

 


 URODZINY U SÓWEK


WIGILIA 

W czwartek 21 grudnia w naszym Przedszkolu odbywały się Wigilie grupowe. „Sówki” również obchodziły po raz drugi takie wyjątkowe, wspólne spotkanie. Nie zabrakło dzielenia się opłatkiem, wzajemnych życzeń, spotkania z Gwiazdorem i wspólnego, słodkiego poczęstunku, przy melodiach kolęd. Atmosfera była bardzo radosna, zgodna, przepełniona wzajemną sympatią, a momentami nawet zaskakująca – dzięki „Sówkowym” rodzicom – elfowym pomocnikom Gwiazdora  :-)  Jak się okazuje wszyscy byli grzeczni, ponieważ wszyscy dostali prezenty, zarówno dzieci, jak i Panie. Gwiazdor okazał się jednak troszkę wymagający, poprosił dzieci ,by zaśpiewały mu wspólnie piosenkę, w zamian za otrzymane prezenty. Ale i Panie musiały się postarać, dlatego np. Pani Dyrektor samodzielnie śpiewała piosenkę, by dostać swój upominek, czy też Pani Kamila recytowała wierszyk  :-) To był dzień pełen wrażeń, przyjemnie wprowadzający wszystkich w świąteczną atmosferę i nadchodzące, już rodzinne przeżywanie Świąt Bożego Narodzenia.


We wtorek 28 listopada wszystkie grupy z naszego przedszkola miały okazje spotkać się Gminnym Ośrodku Kultury w Śliwicach i razem obejrzeć przedstawienie przygotowane przez Uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Śliwicach z okazji Dnia Pluszowego Misia. I my tam byliśmy i fajne przedstawienie widzieliśmy  :-) Przy okazji wybraliśmy się na krótką gościnę do Biedronek i Groszków, by zobaczyć jak im się mieszka w „innej części” Naszego przedszkola  :-) 

 


 

Spotkanie z policjantami  :-) 

22 września grupa „Sówek” spotkała się z Panem Tomaszem  Kołodziejskim i Grzegorzem Węsierskim – policjantami z Posterunku Policji w Śliwicach. Pan Tomasz przeprowadził z dziećmi rozmowę na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, po czym wspólnie z dziećmi rozwiązywał test pt. „Bezpieczna droga z radami SpongeBob`a” utrwalający wiadomości na temat zasad poruszania się po drodze jako pieszy, czy rowerzysta. W podziękowaniu wspólnie zaśpiewaliśmy Policjantom piosenkę, której nauczyliśmy się w ostatnich dniach pt. „Halo Panie Policjancie”, ale to jeszcze nie był koniec atrakcji! Jesienna pogoda tego dnia nie była nam straszna i z miłą chęcią wyszliśmy przed nasze przedszkole, by przyjrzeć się dokładnie jak wygląda radiowóz policyjny… Niektórzy z nas mogli nawet samodzielnie włączyć syreny alarmowe radiowozu, a także wsiąść do policyjnego auta. Spotkanie przebiegało miło i przyjemnie, a na koniec również słodko, ponieważ Panowie poczęstowali nas pysznym cukierasem :-)  Jeszcze raz serdecznie dziękujemy Panom za wizytę i możliwość nowych doświadczeń, a Panu Waldemarowi Witkowskiemu (również policjantowi ze śliwickiego Posterunku i jednoczenie tacie naszego kolegi z grupy :-)  za pomoc w organizacji spotkania  :-) 


 

Robimy własną ciastolinę  :-) 

Na jednym z wrześniowych zajęć postanowiliśmy połączyć przyjemne z pożytecznym. Stworzyliśmy domową ciastolinę. „Sówki” same dodawały składniki i uczestniczyły w jej produkcji, co budziło zainteresowanie i radość. Po co kupować gotową, skoro można ją samodzielnie stworzyć i mieć przy tym tyle przyjemności? Później była już ogromna frajda z lepienia wymyślnych kształtów, ciasteczek, zwierzątek i wszystkiego co nam do głowy przyszło. A dlaczego łączymy przyjemne z pożytecznym? Zabawa jest przyjemna, a czemu pożyteczna? Ponieważ w tym czasie jednocześnie kształtowaliśmy sprawność dłoni i palców, rozwijaliśmy zdolności manualne, pobudzaliśmy wyobraźnię, poprawialiśmy koordynację wzrokowo – ruchową, a wykorzystując w naszej pracy obie ręce poprawialiśmy współpracę obu półkul mózgowych :-)  To nie wszystko, lepienie z plasteliny to też ćwiczenia logopedyczne, bo razem z dłońmi mimowolnie gimnastykuje się nasz język!

Zobaczcie ile dobrego :-)  Polecamy spróbować również w domu!  :-) 




ROK SZKOLNY 2016/2017

IMG_5446 wzor-borowiacki

 

 

Nasza grupowa piosenka  :-)

 

 „Mała sowa”

 

            Ref. Mała sowa mądra jest,

                     Mała sowa wszystko wie.

                     W oczach jej zobaczysz świat,

                     Leśny, nocny, piękny tak.

                     Kiedy wszystkie dzieci śpią,

                     Sowa mówi „ho, ho, ho”

                     I zaczyna opowiadać,

                     Co widziała i słyszała.

 

Ona wie gdzie są jagódki,

Gdzie mieszkają krasnoludki,

Muchomory dobrze zna,

Gdzie kryjówkę lisek ma.

Kiedy zgubisz w lesie ślad,

Sowa tylko drogę zna.

 

             Ref.  Mała sowa mądra jest,                 

                       Mała sowa wszystko wie

                       W oczach jej zobaczysz świat,

                       Leśny, nocny, piękny tak.

                       Kiedy wszystkie dzieci śpią,

                       Sowa mówi „ho, ho, ho”

                       I zaczyna opowiadać,

                      Co widziała i słyszała.

„Sówki”  – jesteśmy najmłodszą grupą w roku szkolnym 2016/2017. Nasze sowie gniazdko liczy 25 małych sówek: 15 chłopców i 10 dziewczynek. W naszych szeregach jest 18 nowych dzieci oraz szczęśliwa siódemka, która już drugi rok uczęszcza do przedszkola. Mamy tylko 3 lub 4 latka, ale dzielnie przekroczyliśmy progi „Borowiaczka”, by móc się wspólnie bawić i uczyć . Lubimy zabawy klockami, chętnie spędzamy czas grając wspólnie w gry, układając różnego rodzaju układanki lub bawiąc się na boisku przedszkolnym. Zdobywamy również wiele wiadomości, każdy dzień jest nową przygodą. Rozpoczynamy dopiero kilkuletnią przedszkolną podróż po wiedzę, wspólną zabawę, nawiązywanie nowych przyjaźni oraz rozwijanie się w różnych dziedzinach.  Przed nami jeszcze wiele niezapomnianych wspólnych chwil w „Borowiaczku” – czekamy na nie z niecierpliwością!  :-) 


RODZINNY PIKNIK

 

 


Marzanna

Kilka dni przed Pierwszym Dniem Wiosny grupa „Sówek” tworzyła kukłę Zimowej Panny – Marzanny. Dzieci poznały na czym polega zwyczaj Topienia Marzanny, który jest symbolem pożegnania zimy i przywitania wiosny. Po czym przystąpiły to działania :-)  Pilnie przyglądały się pracy oraz pomagały w konstruowaniu i zdobieniu Marzanny na wiosenny pochód oficjalnego pożegnania zimy.  😉 

 


Wiosenne sadzenie cebulek kwiatowych „Sówek”  :-) 


Ulicami Śliwic…  :-) 

27 lutego, przy przyjemnej przedwiosennej pogodzie :-) „Sówki” wybrały się na dłuuuuuuugi spacer ulicami Śliwic. Ostatnie dni lutego i pierwsze dnia marca upłynęły naszej grupie na zagłębianiu tematyki regionalnej. Z tego względu, na początku tygodnia, dzieci wybrały się na przechadzkę, by uważniej przyjrzeć się swojej miejscowości… „Sówki” zwracały uwagę na zabudowania  Śliwic, te nowe, ale i te starsze, bardziej charakterystyczne dla dawnych czasów naszej małej ojczyzny. Dowiedziały się również, że niektóre z budynków zostały odnowione i choć wyglądają na nowe, w rzeczywistości liczą już około lub ponad 100 lat. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie ważniejsze miejsca naszej miejscowości, np. Kościół, grotę, remizę strażacką itp.

 

 


„Sówki” odwiedziły bibliotekę

21 lutego „Sówki” w ramach realizacji tematu dotyczącego poznawania książek, czytelnictwa i bajek wybrały się do Gminnej Biblioteki Publicznej w Śliwicach, gdzie nasi najmłodsi mogli lepiej poznać miejsce jakim jest biblioteka, a pracująca w bibliotece Pani Teresa Banach przybliżyła dzieciom prace bibliotekarza i świat książek. „Sówki” poznały m.in. procedurę wypożyczania książek, podział biblioteki i książek w niej znajdujących się, dowiedziały się jak należy zachowywać się w tym szczególnym miejscu, a przy okazji wypożyczyły do Przedszkola kilka ciekawych książeczek, które w trakcie codziennej bajkoterapii chętnie słuchają. Na zakończenie dzieci wraz z Panią podziękowały za miłą wizytę.

 


BAL KARNAWAŁOWY  :-) 

 

 

 


PRZEDŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA W SÓWKOWEJ RODZINCE  :-) 

Za nami już wyjątkowy przedświąteczny czas…   ale pozostało kilka miłych wspomnień i radosnych chwil, które „Sówki” wspólnie przeżyły po raz pierwszy razem w Borowiaczkowo- sówkowej rodzince :-) .Ten czas był bardzo intensywny, a dzieci mogły go razem przeżywać robiąc wiele wspólnych świątecznych prac. Zapoznawały się z tradycjami  świątecznymi, podtrzymywały tradycję kolędowania, czyli chodzenia z Gwiazdą. Poznały też zwyczaj wysyłania kartek z życzeniami, do osób z którymi nie możemy osobiście spotkać się w święta. Dlatego też „Sówki” własnoręcznie tworzyły kartki świąteczne oraz wybrały się na pocztę, by wysłać je do wybranych przez siebie bliskich osób. Przy okazji strojenia choinki dzieci wspólnie tworzyły łańcuch na naszą grupową choinkę.  Przygotowania były również kulinarne – wspólne pieczenie ciasteczek, które ze smakiem zajadaliśmy podczas naszej pierwszej grupowej Wigilii. Wrażeń było niemało, a najwięcej emocji wzbudził Gwiazdor, który nas odwiedził i obdarzył prezentami :-).

 


Nasze wspólne chwile w przedszkolu w pierwszych dniach września :)