Stokrotki

SERDECZNIE WITAMY  :-) 

W NASZYM PIERWSZYM ROKU PRZEDSZKOLNYM 2019/2020

P1080249

 

STOKROTKI

Na zielonej łące, dzieci spotkały

stokrotki pachnące.

Lubiły z nimi tańczyć w koło,

trzymając się za ręce wesoło.

Wzięły je na spacer,

świat im pokazały.

Wędrowały, wędrowały….

Do przedszkola maszerowały.

 Jesteśmy nowymi i najmłodszymi przedszkolakami, którzy z wielkim entuzjazmem rozpoczęliśmy pierwszy rok uczęszczania do przedszkola „Borowiaczek”. Nasza grupa 3-latków liczy 25 dzieci: 14 dziewczynek i 11 chłopców.
Z dumą przyjęliśmy nazwę „Stokrotki”, ponieważ na razie jesteśmy mali i drobniutcy jak te kwiatki, jednak przez najbliższe 4 lata będziemy rozkwitać i piąć się ku górze. Podczas pasowania na „Przedszkolaka Borowiaka” zostaliśmy oficjalnie przyjęci do społeczności przedszkolnej, za co podziękowaliśmy naszym pierwszym występem na „wielkiej scenie”. Obiecujemy, że będzie o nas jeszcze nie raz głośno, gdyż uwielbiamy dobrze się bawić, śpiewać i tańczyć.


 

 Dzień dobry nasze Kochane Małe i Duże Stokroteczki 

 

”  Wiosna , wiosna ach to TY!”

Pani Zima odchodząc poprószyła jeszcze śniegiem na pożegnanie.

Jednak Pani Wiosna przyszła do nas małymi kroczkami.

Czy najmłodsze dzieci z przedszkola Borowiaczek chcą pomóc Wiośnie zrobić porządek po zimie? Jeżeli wasza odpowiedź brzmi „tak” to zabieramy się wspólnie do pracy!

 

Zadanie 1. Poznajemy wierszyk

Jan Brzechwa napisał piękny wiersz o Wiośnie i porządkach związanych z jej przyjściem. Wspólnie z rodzicem odsłuchajcie, albo przeczytajcie wierszyk pt. „Wiosenne porządki”.

https://www.youtube.com/watch?v=5TX26M3xIUE

Jan Brzechwa

Wiosenne porządki”

 

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,
Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,
Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:
– Zaczynamy wiosenne porządki.

Skoczył wietrzyk zamaszyście,
Poodkurzał mchy i liście.
Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek
Powymiatał brudny śnieżek.

Krasnoludki wiadra niosą,
Myją ziemię ranną rosą,
Chmury, płynąc po błękicie,
Urządziły wielkie mycie,
A obłoki miękką szmatką
Polerują słońce gładko,
Aż się dziwią wszystkie dzieci,
Że tak w niebie ładnie świeci.

Bocian w górę poszybował,
Tęczę barwnie wymalował,
A żurawie i skowronki
Posypały kwieciem łąki,
Posypały klomby, grządki,
I skończyły się porządki.

Jak usłyszałeś wszyscy pomagają Pani Wiośnie w wiosennych porządkach. Ale kto to wszyscy? Porozmawiaj z rodzicem na temat wierszyka:

-Kto pomagał robić wiosenne porządki?

-Co robił wiatr?

-Pokaż jak wieje wietrzyk. (Naśladujcie dmuchanie wiatru)

-Co robiły krasnoludki?

-Kto pomógł wyczyścić słoneczko?

-Co namalował bocian?

-Pokaż jak lata i klekocze bocian. (Dziecko wymachuje rękoma i naśladuje głosem klekot bociana)

 

Zadanie 2. Zabawy w „Wiosenne porządki”

Czas pomóc Pani Wiośnie (oraz rodzicom ) w wiosennych porządkach. Czy pamiętasz jak wszyscy pomagali w wierszyku, który ostatnio poznałeś?

  • Pobawmy się wspólnie tak jak wiaterek i rozdmuchajmy bałagan. Przygotuj kartki, słomki, kubki, papierki… A teraz pora na zabawę! Wydrzyj z kartki małe skrawki papieru- w ten sposób poćwiczyć swoje paluszki. Wydzieraj, wydzieraj…w końcu miał być bałagan, więc papierków musi powstać mała „kupka”. Możesz dołożyć inne rzeczy, np. papierki po cukierkach, piórka, wszystkie lekkie rzeczy… A teraz skoro na stole pojawiło się tak wiele rzeczy i powstał zimowy bałagan pora nabrać powietrza w płuca: „wdech” i… dmuchaj ile tylko masz sił „wydech”. Wow! Ale wszystkie przedmioty się rozdmuchały. Teraz jest prawdziwy bałagan. Poproś mamę albo tatę, aby na brzegu stołu potrzymała mały kartonik a Ty delikatnie dmuchając na przedmioty spraw, aby wpadły do środka. Pobawcie się tak wspólnie do moment, aż stół będzie czysty

  • Mamo, tato pozwól mi sobie pomóc! Jestem już dużą Stokrotką i chętnie pomogę Ci umyć po sobie kubeczek i talerzyk. Wiem, że jeszcze będziesz musiał mi pomóc, ale pomyśl jaki uśmiech pojawi się na mojej buzi, kiedy sam po sobie posprzątam. Do stołu też mogę pomóc Ci nakryć: zaniosę osobno dla każdego talerzyk i sztućce- dla mamusi, dla tatusia, dla mnie, dla siostry, dla brata, dla…

  • Krasnoludki bawiły się z wodą, więc może też się pobawicie. Wystarczy woda, kubeczek i słomka. Pozwól dziecku, aby samodzielnie nalało trochę wody do kubka każdej osoby, która będzie się chciała wspólnie pobawić. Teraz wszyscy słomki w górę i… wkładamy do kubeczka. Na początku dmuchamy powolutku, jak wiosenny dopiero co budzący się wietrzyk. Powstają małe bąbelki na wodzie. Teraz trochę mocniej, ponieważ musimy pomóc poprzesuwać krasnoludkom ciężkie rzeczy. A po skończonych porządkach pora na harce w wodzie, więc niech powstaną ogromne bąbelki- dmuchajcie ile sił przez słomkę do wody.

(To proste ćwiczenie rozwija układ oddechowy, usprawnia narządy mowy, wzmacnia i wykorzystuje siłę mięśni oddechowych, zwiększa pojemność płuc, wyrabia umiejętność pełnego, szybkiego wdechu i wydłuża fazę wydechu)

  • W wierszyku obłoki miękką szmatką polerują słońce gładko… „Mamo mogę pomóc Ci w sprzątaniu domu- przecież nie musicie tego z tatą robić sami. Poproszę o szmatkę, podwijam rękawki i już zabieram się za wycieranie kurzu w swoim pokoju”.

 

Zadanie 3. „Wiosenne szlaczki”

Pora trochę pokolorować i poćwiczyć nasze rączki. Stokroteczko wybierz jeden z obrazków i pokoloruj go- chyba, że spodoba Ci się więcej niż tylko jeden to pokoloruj ich tyle ile zechcesz . W załącznikach są: kwiatki, żaba, bocian, biedronka.

do pobrania: 

PS. Nie zapomnij połączyć przerywanych linii

 

Zadanie 4. „Kolorowa muzyka”

https://www.youtube.com/watch?v=xQalexGPX2c

W podanym wyżej linku znajduje się propozycja wiosennej zabawy muzycznej. Nie dość, że rozwiniemy muzyczną pasję u malucha to dodatkowo możecie: policzyć ilość szklanek użytych do tej zabawy, eksperymentujecie z wodą i barwnikami, utrwalacie znajomość kolorów i nareszcie… gracie na własnoręcznie zrobionym instrumencie! Same korzyści i ile zabawy! A może przy okazji pośpiewacie piosenkę „Idzie do nas wiosna” i na słowa zielona zawsze dziecko uderzy w szklankę z zielonym kolorem

Propozycja zabawy pochodzi ze strony www.dydatykamuzyka.pl

Czy woda gra? Zastanawialiście się kiedyś, jakie dźwięki możemy wydobyć przy użyciu wody? Woda kapie, szumi, wrze, bulgocze, ale może też zmienić dźwięk szkła. Kiedy wlejemy więcej wody do szklanki, ta będzie miała niższy dźwięk, a kiedy wlejemy mniej wody, dźwięk będzie wyższy.

Dziś proponujemy zabawę w kolorowe dźwięki wody.

Do przygotowania tego wodnego instrumentu potrzebne będą:

  • szklanki (ważne, żeby były tego samego kształtu)

  • butelka wody

  • barwniki spożywcze

  • pałeczka od dzwonków lub zwykła łyżeczka

Wykonanie:

– Wlej wodę do szklanek. Do jednych więcej, do innych mniej. Jeśli chcesz uzyskać konkretne dźwięki, musisz sprawdzać pałeczką lub łyżeczką, czy dany dźwięk ci odpowiada. Jeśli chcesz uzyskać wyższy, wystarczy wylać trochę wody, jeśli interesuje cię niższy dźwięk, to dolej wodę.

– Kiedy już uzyskasz odpowiednie brzmienie swoich szklanek wybierz kilka kolorów barwników spożywczych. Na końcówce łyżeczki przenieś odrobinę jednego barwnika do pierwszej szklanki. Do każdej szklanki wystarczy dosłownie szczypta jednego barwnika.

– Weź do ręki pałeczkę lub zwykłą łyżeczkę i graj, twórz własną wodną muzykę.

Miłej zabawy!

 

 

 


 

 

Dzień dobry Kochane Stokroteczki i Rodzice!

Mamy nadzieję, że poprzednie propozycje zadań i zabaw bardzo wam się spodobały.

W tym tygodniu zachęcamy do wyjścia na dwór i spędzenia odrobiny czasu na świeżym powietrzu :-)

 

Zadanie 1.

Poruszajmy się na dworze. Wybierz się z rodzicami na spacer do lasu. Jeśli nie macie takiej możliwości wyjdźcie na podwórko. Na zewnątrz jest tyle rzeczy do zrobienia:

-można pojeździć na rowerze,

-pograć w piłkę,

-pobawić się w berka,

-pobawić się w chowanego,

-narysujcie coś kredą na chodniku lub patykiem na piasku,

-raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy.

Poruszajcie się wspólnie, będzie dużo śmiechu, ruchu i zabawy!

 

 

Zadanie 2.

Pora na trochę…matematyki. To bardzo proste. Podczas zabawy na zewnątrz albo spaceru policzcie wspólnie kwiatki (1, 2, 3). Obserwując kwiatki powiedźcie jakie one mają kolory, jak wyglądają i jak się nazywają. Ooo, a co to… Może znajdziecie jeszcze coś ciekawego podczas waszych wspólnych spacerów i zabaw. Wyjdźcie z planem policzenia domów z czerwonym dachem, albo znalezienia najdłuższego płotu w okolicy, albo największego drzewa. Możecie też postarać się znaleźć jak najwięcej rzeczy, np. w kolorze niebieskim, albo zielonym, albo… Możliwości jest naprawdę dużo.

 

Zadanie 3. 

W naszych planach było, abyśmy wspólnie zajęli się naszym kącikiem przyrodniczym w sali. Jednak Ty już możesz zacząć zakładać „małą hodowlę” u siebie w domu. A po powrocie do przedszkola wszyscy ozdobimy kącik naszymi roślinkami!!!! I przywitamy wiosnę z pięknymi, kolorowymi roślinkami oraz piosenką ” Idzie wiosna” na ustach.

Do założenia własnej hodowli potrzebujesz: POMOCY RODZICA

-cebulkę, nasiono- może to być cebula, fasola, groszek lub cebulki jakiś kwiatków (w przedszkolu hodowaliśmy już hiacynty, pamiętacie jak ładnie pachniały?)

-doniczkę- może to być małą plastikowa doniczka, kubeczek po jogurcie, przecięta buteleczka

-ziemię,

-wodę.

Jeżeli wszystko przygotowaliście to do dzieła! Na początku podwińcie rękawki, aby się nie pobrudzić

  • Stokroteczko weź doniczkę, trochę ziemi, a następnie cebulkę/ nasionko. Posadź cebulkę/ nasionko do doniczki z ziemią, tak, aby troszkę wystawała z ziemi. Pamiętaj, aby podlewać swoją roślinkę- jednak niezbyt mocno. Nazwij swoją roślinkę- nadaj jej imię.
  • Codziennie obserwuj rozwój swojej roślinki.

  • Zachęcamy, abyście założyli książeczki rozwoju swojej roślinki. W tym pomogą Ci rodzice Strona tytułowa: hodowla roślinki „imię roślinki” założona przez „imię dziecka i rodzica” (lub narysowany obrazek przez dziecko „danej roślinki, siebie, rodzica).

Na kolejnych stronach przy pomocy rodzica narysujcie co się dzieje z roślinką i zapiszcie obserwacje, które wspólnie dostrzegliście. Ty Stokroteczko pokoloruj warunki w dzienniczku np.  Dzień 1: 23. 03. 2020 Zasadzenie roślinki do doniczki (pod spodem rysunek doniczki). Dzień 3: 25. 03. 2020 Kiełkowanie nasionek (pod spodem rysunek kiełkujących nasion).

Jak się spotkamy to obejrzymy dzienniczki dzieci, które prowadziły hodowlę.

Kolejne propozycje już w czwartek


 Kochane Stokroteczki i Rodzice ! :-) 

Pragniemy, abyście spędziły dobrze i radośnie czas, dlatego wysyłamy Wam propozycję zabaw i zadań. Zaglądajcie wraz z rodzicami regularnie w każdy poniedziałek i czwartek na naszą stronę a znajdziecie tu jeszcze więcej ciekawych aktywności!!! Rodzice pomogą Wam kochane dzieci  odczytać i wykonać zadania.

Serdecznie pozdrawiamy Pani Kasia  i Pani Ania :-) 

Na początku marca wyruszyliśmy naszą grupą w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny… Zobaczcie sami co udało nam się znaleźć w naszej pięknej borowiackiej wsi Śliwice. A może podczas zabaw na podwórku, albo spaceru do lasu uda wam się odnaleźć nowe, ciekawe oznaki nadchodzącej wiosny? 

1. Skoro wiosna idzie dużymi krokami to nauczmy się razem piosenki na jej powitanie:

Idzie do nas wiosna

Słowa – Agnieszka Galica
Muzyka – Tadeusz Pabisiak

1.Kiedy wiosna przyjdzie do nas roześmiana i zielona 

Wtedy z wiosną wszystkie dzieci zaśpiewają tak:

Ref.: Zielona trawa, zielony mech 

Zielona żaba rechu-rechu-rech

2.Rośnie trawa rosną listki rosną z wiosna dzieci wszystkie

Przyfrunęły już bociany i klekocą tak:

Ref.: Zielona trawa, zielony mech

Zielona żaba rechu-rechu-rech

3.W lesie kwitnie już zawilec obudziły się motyle

A wieczorem nad łąkami słychać żabi śpiew:

Ref.: Zielona trawa, zielony mech

Zielona żaba rechu-rechu-rech

https://www.youtube.com/watch?v=qoAwQ9WCWSM 

 

2.  Spójrzcie jak się zrobiło kolorowo wokół nas! Pojawiły się pączki na drzewach, liski i… kotki? Pamiętacie jak rozmawialiśmy o kotkach marcowych zwanych baziami. Stwórzcie swoje własne bazie! Jak wrócicie do przedszkola to możemy stworzyć wspólną galerię prac! :-) 

„Bazie”:

Potrzebne wam będą:

-kolorowa kartka papieru- najlepiej zielona

-brązowa farba

-pędzelek

-wata lub płatki kosmetyczne

-klej

-zdjęcie bazi lub gałązka z baziami.

„Skoro mamy już materiały to podwijamy rękawki do góry, ubieramy fartuszek i zaczynamy. Na początku rozgrzejmy nasze paluszki

Kosi, kosi łapci

Bierzemy w swoje dłonie rączki dziecka i delikatnie klaszczemy:
Kosi, kosi łapci, pojedziem do babci.
Babcia da nam mleczka a dziadek jajeczka.
Kosi, kosi łapci pojedziem do babci,
od babci do cioci, ciocia da łakoci.
Kosi kosi łapci, pojedziem do babci,
od babci do mamy, mama da śmietany.

A teraz, czy pamiętasz jak wyglądają bazie? Ooo zobacz, dotnij je i powiedz jakie są: (miękkie, puszyste, małe, szare).

A teraz stworzysz swoje bazie. Mamy brązową farbę- namaluj nią gałązki, na których siedzą kotki. Tylko pamiętaj- zamocz pędzelek w farbie, obetrzyj go, aby farba nie kapała i dopiero namaluj gałązkę: z góry do dołu i z dołu do góry. Ooo mamy parę gałązek… a teraz pora na stworzenie kotków. Zabierz trochę waty i zrób z niej kulkę tak jak ja (rodzic). Zobacz. A teraz Ty spróbuj. Widzisz to proste! Mamy parę kulek, teraz pora je przykleić. Zobacz powstały bazie! Dobra robota. Idziemy odłożyć pracę, a jak wyschnie to włożymy do Twojej teczki i zabierzesz je potem ze sobą do przedszkola.  Będzie super galeria waszych prac w przedszkolu!

Informacja dla rodziców: To zadanie uczy cierpliwości i wytrwałości dzieci do wykonywania zadań do końca. Składa się z paru czynności: na początku rozwijamy pamięć u dziecka poprzez wyliczankę i rozgrzewamy paluszki przed pracą. Następnie dziecko rozwija swoją mowę, a także wrażenia dotykowe, wzrokowe poprzez dotykanie, oglądanie i opisywanie wyglądu bazi. Głównym celem tego zadania jest rozwijanie zdolności manualnych malucha: chwytu , malowanie linii, ruchy koliste podczas tworzenia kulek, operowanie klejem, dbałość o estetykę pracy. 

3. Teraz pora na bajkę… Kochani rodzice! Jeszcze raz zachęcamy do czytania swoim maluchom bajek, opowiadań czy krótkich wierszy. 

Oto nasza propozycja na wolną chwilę- warto kształtować u dzieci nawyk sprzątania i dbania o porządek  szczególnie teraz kiedy maluch przebywa w domu. A oto propozycja bajki pomagajki o bałaganie i sprzątaniu autorstwa M. Madej pt. „Gdzie jest Tysio?”

W załączniku znajduje się treść bajki:

do pobrania:  Bajka pomagajka (1)

a poniżej przesyłamy link do strony z której pochodzi bajka…

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-sprzatanie-balagan/

 Kolejne propozycje już w poniedziałek! :-) 

 


 

KILKA CHWIL Z NASZEGO  DNIA CODZIENNEGO 

Mamo, tato spójrzcie co robimy w naszym przedszkolu. Uczymy się wielu ciekawych rzeczy:

Wycieczka do biblioteki 

W ramach bajkowego cyklu wybraliśmy się na wycieczkę do Biblioteki Gminnej w Śliwicach. Pani Teresa opowiedziała nam czym jest biblioteka i czym zajmuje się bibliotekarz. Uczestniczyliśmy w przedstawieniu teatralnym kamishibai pt. „Siedem koźlątek i wilk”. Zostaliśmy zachęceni do wypożyczania książek, a część z nas już zbiera delfinki w swojej karcie czytelnika.

 

 

„Zamek” zabawa tematyczna – Klocki, koce, farby, kartony i cała masa innych materiałów pojawiła się u nas w sali…. więc zakasaliśmy rękawy do zabawy i stworzyliśmy  BAJKOWY ZAMEK.

 

Teatrzyk – rozpoczynając tematykę „Czy to prawda cz to bajka” mieliśmy okazję wziąć udział w przedstawieniu pt. „Śpiąca Królewna”. Przenieśliśmy się na całe dwa tygodnie do zaczarowanego świata bajek… 

 

Bal karnawałowy

Tłusty czwartek, pączki, słodycze…..    Kwadraty, trójkąt, koła, prostokąty….to geometryczny bal karnawałowy. Stokrotki przebrał się za księżniczki, policjantów, kowboi i inne zaczarowane postacie. :-)

Zbiórka monet  „Góra grosza” – mamy wieeeeeelkie serduszka i pomagamy dzieciom, które wychowują się poza swoją rodziną  :-) 

 

Wigilia

19 grudnia uczestniczyliśmy w jasełkach opowiadających o Narodzinach Pana Jezusa. Cała grupa złożyła sobie życzenia łamiąc się opłatkiem, potem zasiedliśmy do wspólnej wieczerzy (posiłku).

 

 

 

Coraz lepiej radzimy sobie z przygotowaniem samodzielnie pysznych kanapek  na śniadanie

Pieczemy świąteczne ciasteczka

 

Przygotowujemy się do Świąt Bożego Narodzenia

Zabawy muzyczne i z ozobotem 

 

Poznajemy ludowy zwyczaj „Kolędowanie”

 

 

Mikołajki

6 grudnia do naszego przedszkola przyszedł św. Mikołaj z workiem prezentów. Wszyscy  otrzymaliśmy niespodziankę

 

Spacerujemy i oglądamy drewniane domy

Eksperymenty z powietrzem 

 

Mali odkrywcy  eksperymentują z wodą – poznają jej właściwości

 

 

Dzień przedsiębiorczości – samodzielnie robimy sobie śniadanie, było pyszne 😛 

 

Dzień Pluszowego Misia

 

W finałowym dniu – swojskiego jadła odwiedziła naszą grupę Pani Magdalena Gaca przedstawicielka KGW w Liński.  Pani Magda opowiedziała najmłodszym dzieciom skąd się biorą ziemniaki, jak wyglądała dawniej praca w polu oraz życie w borowiackiej wsi. Wszystkie Stokrotki  wspólnymi siłami z zaproszonym gościem przygotowały swojskie frytki. Po uroczystym apelu, gdzie wszystkie grupy podzieliły się daniami przygotowanymi z ziemniaków rozpoczęliśmy ucztę w naszej sali. Nasze brzuszki były zadowolone tego dnia. :-)  

 

Kolejne zabawy w sali i na powietrzu my bardzo lubimy wspólne zabawy

 

Na  religii poznajemy życie naszego rodaka Papieża Jana Pawła II

 

Samodzielnie wybieram i wkładam do kubeczka swoje ulubione owoce, nazywam je oraz próbuję nalać do kubeczka galaretkę – będzie smaczny deser mniam, mniam 😀 

 

 

Poznajemy nową technikę plastyczną – robimy masę solną oraz zamieniamy się w czarodziejów malujemy połowę wybranego owocu farbą „czarujemy” i powstaje cały owoc :-) 

 

Idziemy do sadu i ogrodu warzywnego- zobaczymy  gdzie rosną nasze smaczne owoce i warzywa.

 

wykonujemy ciekawe prace plastyczne

obchodzimy urodzinki

poznajemy strój borowiacki

bawimy się na placu zabaw, spacerujemy

poznajemy się nawzajem, wspólnie spożywamy posiłki